Megabus considera desproporcionada la detenció del seu conductor amb tacògraf falsificat

La companyia indemnitzarà els 62 passatgers amb 200 euros i un viatge gratuït

Megabus assumeix només en part la responsabilitat pel què va passar aquest diumenge a l'àrea de servei de Maçanet de la Selva. Ho fa en allò que fa referència als 62 passatgers, que es van quedar a l'estacada i van haver d'espavilar-se com van poder després de la detenció del conductor. Alguns van anar a hotels, altres van llogar taxis o trucar les famílies i vuit d'ells, que no van trobar alternativa, van haver de fer nit a l'aparcament.

En un comunicat, la companyia assegura que compensarà "tots els passatgers". No només els hi cobrirà les despeses addicionals (d'hotel o de nous bitllets) que van tenir, sinó que també els donarà 200 euros a cadascun i un viatge gratuït per a dues persones en qualsevol de les línies que uneixen el Regne Unit amb Europa.

Ara bé, dit això, el comunicat de la companyia canvia el to en allò que fa referència a la detenció del conductor -un anglès de 48 anys- per manipular el tacògraf. Segons Megabus, la "investigació interna" que ha fet l'operador ha conclòs que l'home no va sobrepassar les hores de conducció pertinents, que va cometre l'il·lícit sense voler ni adonar-se'n, i que els mossos van actuar de manera "desproporcionada".

"Descuits involuntaris"

"Sí que hi va haver dues infraccions tècniques accidentals, com a conseqüència de descuits involuntaris", precisa la companyia. D'entrada, Megabus assegura que quan el conductor va introduir la seva targeta al tacògraf digital, abans de sortir de Barcelona, no es va adonar que a l'interior de l'aparell n'hi havia inserida una altra (la del qui havia agafat l'autocar abans, que se l'havia oblidada). Segons la companyia, va ser durant el control dels mossos a l'AP-7, quan el detingut va veure que la seva targeta estava en blanc i que les hores de conducció s'anotaven a l'altra.

En segon lloc, l'operador també admet que l'autobús no portava l'autorització de ruta. Però segons Megabus, de nou, això es va deure a un oblit. "Un canvi forçat de darrera hora amb l'autocar que solia cobrir el trajecte Barcelona-Londres va comportar que el vehicle marxés sense la documentació", indica l'operador. Al comunicat, la companyia també subratlla que, després de la detenció, aquesta autorització -"que és correcta i està vigent"- es va fer arribar als Mossos d'Esquadra, "que la van acceptar".

"Detenció desproporcionada"

A parer de la companyia, la reacció dels Mossos d'Esquadra davant aquests oblits "va ser del tot desproporcionada". I aquí, Megabus no només carrega contra la policia, sinó també contra el sistema judicial.

Segons l'operador, la resposta "davant l'error del conductor va ser arrestar-lo, emmanillar-lo, portar-lo a comissaria i fer-lo passar a jutjats abans de deixar-lo sol al carrer 20 hores després" (és a dir, després que el jutge de Santa Coloma el deixés en llibertat amb càrrecs). "Aquesta és una manera inacceptable de tractar qualsevol ciutadà britànic", es queixa al comunicat Robert Montgomery, el director d'operacions d'autobusos del grup Stagecoach a Anglaterra (la companyia a la qual pertany Megabus).

I no només això. Megabus també subratlla al comunicat que van ser els mateixos mossos "qui van bloquejar els intents de trobar un transport alternatiu" als 62 passatgers. Segons la companyia, es van arribar a contractar dos autocars a través d'una altra empresa, però "la resposta de la policia va ser advertir Megabus que, com que faltaven els documents d'autorització de ruta, no es podia agafar cap altre operador perquè arribés a destí", recull el comunicat.

La companyia afegeix que farà una queixa formal a la Generalitat "pel tracte que van rebre els passatgers i el conductor" i que també elevarà l'afer al govern britànic. A més, Megabus diu que es reserva "el dret a emprendre accions legals" contra els Mossos d'Esquadra.

Al comunicat, Robert Montgomery qualifica de "cas aïllat" la situació que es va viure a Maçanet de la Selva. Només al final, el director també es compromet a estar al damunt dels conductors per garantir "un compliment estricte de les normes" i assegurar "que tots els autocars porten la documentació adequada". Per últim, Montgomery diu que no té inconvenient a reunir-se amb els comandaments dels Mossos d'Esquadra per parlar sobre l'afer.

Les explicacions de la companyia topen de ple amb les que van donar alguns passatgers de l'autocar i els mateixos mossos. Els primers asseguraven que, quatre hores després de la detenció, Megabus els va dir que no podria enviar cap autocar de substitució i que se'ls va deixar de la mà de Déu.

Pel què fa als mossos, el cap de Trànsit de Girona, l'inspector Pedro Castrejón, va assegurar que la companyia no els va dir res sobre si enviava o no un autocar de substitució. De fet, a l'àrea de servei no se'n va presentar cap. Castrejón va recordar que havien actuat com fan sempre en aquests casos de manipulació de tacògraf, detenint el conductor per un delicte, i va precisar que els mateixos mossos van haver de portar els vuit passatgers que havien fet nit a l'àrea de servei fins a l'estació de Girona (perquè agafessin un tren o un autobús des d'allà).