'L'autobús promès no va venir i hem hagut de passar la nit a l'autopista'

Una companyia deixa 62 passatgers a l'estacada en una àrea de servei

La ruta Barcelona-Londres passant per Tolosa de Llenguadoc, que opera la companyia Megabus, va començar a funcionar el 7 de juliol passat. Ahir, un autocar carregat amb 62 passatgers va sortir de l'estació del Nord per cobrir el trajecte. Cap d'ells es podria imaginar, però, que poca estona després, els deixarien a l'estacada al bell mig de l'autopista AP-7.

Pels voltants de les cinc de la tarda, els Mossos d'Esquadra van aturar l'autobús a l'àrea de servei de Maçanet de la Selva. Els agents, que feien un control rutinari, van anar per fer la lectura del tacògraf i es van adonar que la targeta que hi havia inserida no era la del conductor, sinó la d'un altre home.

Per això, els mossos van detenir el conductor, un anglès de 48 anys, per un delicte de falsificació de document públic. A partir d'aquí, va començar tot. A través del detingut, els Mossos d'Esquadra es van posar en contacte amb Megabus per demanar-los que enviessin un autocar de substitució, que permetés als passatgers completar el viatge.

"Ens va sobtar que, en un trajecte d'aquestes característiques, a l'autobús només hi anés un sol conductor, perquè no és habitual", admetia avui el cap de l'ABP de Trànsit de Girona, l'inspector Pedro Castrejón. En paral·lel a les gestions dels mossos, diversos turistes també van intentar posar-se en contacte per e-mail amb la companyia.

Taxis, hotels i autoestop

Tot i que la companyia es va comprometre a enviar un altre autocar, la tarda anava passant i res no canviava. "No va ser fins al vespre quan, després de quatre hores, l'empresa va enviar missatges a alguns passatgers dient-los que es busquessin la vida, i que ells es farien càrrec de les despeses que tinguessin", ha concretat Castrejón.

Els més afortunats, van poder trucar les seves famílies perquè els vinguessin a buscar. D'altres, van optar per agafar-se taxis i anar a dormir a un hotel. I fins i tot, n'hi va haver que es van atrevir a fer autoestop en aquest punt de l'AP-7.

Vuit turistes, però, no van trobar cap mena d'alternativa. Entre ells, hi havia Luciana Auguste, que tornava cap a Tolosa. Feia pocs dies que havia fet el viatge d'anada amb Megabus i no havia tingut cap problema. "Ahir, però, va ser horrorós; ens hem vist obligats a passar la nit a l'aparcament de l'àrea de servei; no hem pogut menjar ni rentar-nos", explicava.

Després de dormir a dins l'autobús, aquest matí els Mossos d'Esquadra han traslladat els vuit turistes amb una furgona fins a l'estació de Girona. Allà, alguns han optat per anar a buscar un tren i d'altres -com la Luciana- han comprat un bitllet d'autocar (amb una altra companyia, això sí) fins a Tolosa de Llenguadoc. El trajecte els ha costat entre 43 i 47 euros, depenent de l'edat. S'ha de tenir en compte que, per anar des de Barcelona a Londres, alguns turistes havien arribat a pagar un sol euro (perquè Megabus oferia part de les places a aquest preu).

"La companyia ens ha dit que enviéssim les factures i que es faria càrrec de les despeses; però allò que volíem era que ahir ens posessin un altre autobús, i no veure'ns obligats a dormir a l'àrea de servei", criticava Auguste. I hi afegia: "Al final, he optat per venir a Girona i comprar un bitllet amb Eurolines; el meu viatge s'acaba a Tolosa, però n'hi ha d'altres que encara l'hauran de continuar".

Això és el que els passa, per exemple, a tres joves de diferents nacionalitats (un bielorús, un polonès i un americà) que feien un viatge per Europa. No es coneixien entre ells, però arran de tot plegat han fet pinya i avui tots tres compraven el bitllet a la guixeta d'Eurolines per anar a Tolosa. Criticaven que s'han hagut d'espavilar com han pogut per trobar una alternativa, i que la companyia havia trigat massa a respondre.

"Problema tècnic"

La companyia Megabus ha enviat aquest migdia un comunicat sobre els fets. Mentrestant, l'autocar continuava immobilitzat -buit, això sí- a l'àrea de servei de Maçanet de la Selva.

A l'escrit, una portaveu lamenta "el retard" que van patir els clients i atribueix l'afer "a un problema tècnic que va afectar l'equip que enregistra els temps de viatge". Megabus diu al comunicat que ells mateixos van contactar amb un operador espanyol perquè fes arribar vehicles de substitució a l'àrea de servei, però que els mossos "van advertir als passatgers que no els agafessin".

La companyia s'ha compromès a cobrir totes les despeses extra que han tingut els afectats i que els abonarà el bitllet que van pagar per al trajecte Barcelona-Tolosa-Londres. Per últim, Megabus diu que tots els seus conductors disposen de "les autoritzacions i permisos exigits" i qualifica "d'aïllat" l'incident a l'àrea de servei de Maçanet de la Selva. Megabus enllaça amb autobús més de 230 ciutats arreu d'Europa i l'Amèrica del Nord.

El cap de l'ABP de Trànsit a Girona, però, discrepa d'aquesta versió que ha donat la companyia. "En cap moment no va arribar un autocar de substitució a l'àrea de servei; de fet, altres vegades que ens hem trobat amb fets similars, hem esperat que l'empresa enviés un altre conductor o vehicle per continuar el recorregut", ha subratllat l'inspector Pedro Castrejón.

Els Mossos d'Esquadra sospiten que el conductor detingut alternava les dues targetes -la seva i la de l'altre- per estalviar-se fer els descansos pertinents. L'home, que ha passat la nit a la comissaria de Santa Coloma de Farners, ha passat a disposició judicial aquest matí.