Dotze veus homenatgen la figura de Salvador Dalí al festival Acústica de Figueres

La nit d'ahir també van actuar Russian Red, Manel Fuentes i Jarabe de Palo, entre d'altres

  • Un moment de l'actuació de Russian Red © Maria Alzamora
    Un moment de l'actuació de Russian Red © Maria Alzamora
  • Gerard Quintana al "Salvador Dalí Canta" © M. Estarriola
    Gerard Quintana al "Salvador Dalí Canta" © M. Estarriola
Un ambient íntim entre arbres i escultures van ser el marc escollit per retre homenatge a Salvador Dalí i celebrar el desè aniversari del Festiva Acústica. Pau Riba, Gerard Quintana, Amaral, Martirio, Ana Torroja, Kiko Veneno, Love of Lesbian, Estrella Morente, Albert Pla, Enric Casasses i Dolo Bertrán van ser els encarregats de posar la veu als textos de Dalí. Les interpretacions, que es van succeir una darrera l'altre, es van desenvolupar de forma plàcida i sense grans floritures davant un públic entregat i incrèdul a parts iguals. 

Les imatges dels documentals "Viva Dalí" i "Le Divin Dalí" es van intercal·lar entre cada actuació, ajudant als presents a introduir-se més (si és que era necessari) en el món del pintor figuerenc. El surrealisme del concert va ser tal que les campanades de l'església de Sant Pere van interrompre fins a tres vegades les interpretacions, com també la música provinent dels altres escenaris que es filtrava entre les notes de Comelade.

Cada artista ha desenvolupat la seva proposta lliurement. Alguns exemples en són Love of Lesbian, que han interpretat la poesia "Em menjo Gala" mentre que Estrella Morente s'ha atrevit amb "Oda a Dalí", el poema que Federico García Lorca va dedicar al pintor. Albert Pla ha recitat "El gran masturbador" mentre que Casasses ha llegit el "Manifest groc" acompanyat per la ballarina i coreògrafa Sol Picó.

Avui, si el temps ho permet, es portarà a terme una segona actuació a dos quarts d'onze de la nit.

Melancòlic i efervescent és Russian Red

El Claustre Ramon Muntaner va convertir-se ahir a la nit en una bombolla brillant i fràgil. En un espai immillorable, el grup Russian Red va hipnotitzar els assistents que aguantaven la respiració a cada cançó per por a trencar l'atmosfera que envoltava l'escenari. El públic emocionat va viure diferents estats d'ànim que la cantant Lourdes Hernández va saber transmetre a través de les noves cançons del seu segon disc 'Fuerteventura'. També van incloure cançons com 'Ciigarrettes' del primer àlbum 'I love your glasses', que va portar l'èxit al grup. A més de versions de bandes sonores com la cançó de la pel·lícula 'Habitación en Roma' del director Julio Medem i temes inèdits que no es troben als discos.

Els cabells recollits a un costat darrere de l'orella, un vestit blanc, una guitarra i una veu dolçament hipnòtica. Aquests van ser els components principals per atrapar els assistents de l'Acústica de Figueres en un embolcall d'emocions que s'esvaïen i apareixien amb les diferents cançons que va tocar el grup Russian Red. Peces que embolcallen l'oient com una teranyina d'estats d'ànim que la cantant i compositora, Lourdes Hernández, anava teixint amb acords i lletres. A l'escenari, sota el rètol lluminós de Russian Red, es respirava l'estil inconfusible del grup alternatiu que va presentar el seu segon disc 'Fuerteventura' el passat mes de març. Una miscel·lània de versions i cançons del primer i segon disc en un espai immillorable que la vocalista va qualificar com "un dels llocs més macos on hem tingut la sort de tocar".

Amb totes les entrades exhaurides, la vocalista del grup va agrair l'assistència al seu públic figuerenc i també va donar les gràcies a aquells que s'havien apropat des de diverses poblacions per assistir al festival. Va fer menció a l'energia figuerenca que es respirava a l'ambient i en concret a l'energia daliniana que envolta la capital altempordanesa coincidint amb l'estrena del "Salvador Dalí Canta".

Així, l'Acústica va arribar al seu equador amb una quinzena d'espectacles, entre els quals va destacar l'actuació de la musa indie Russian Red, Manel Fuentes fent de Bruce Springsteen i Jarabe de Palo, entre d'altres. Els dos últims van estrenar l'escenari de la Rambla, com a novetat estructural que va permetre un major nombre d'assistents que omplien el passeig figuerenc i els carrers de la ciutat.