Vilert admet el 'xantatge' de Ryanair però insta el Govern a signar-hi un acord

Demana a la Generalitat que actuï 'amb responsabilitat'

El president de la Diputació, un dels tres organismes que integra l'AGi, ha sortit al pas de l'anunci de Ryanair sobre la supressió de gairebé un terç dels destins que opera des de Girona. Enric Vilert assegura que, abans que res, hi ha un fet 'clar i irrefutable', que és que l'actual conveni té vigència fins a finals d'any.


Sobre la declaració d'intencions signada el desembre, el president no ha negat que les maneres d'actuar de Ryanair no han estat correctes. En aquest sentit, ha qualificat l'aerolínia de 'xantatgista'. A més, també ha dit que diu 'molt poc a favor d'ella' que reclamés un augment de les subvencions quan, en contrapartida, deixaria de portar un milió de passatgers a Vilobí d'Onyar.

Ara bé, el president de la Diputació de Girona també ha dit que la situació no es pot deixar 'així sense més'. Enric Vilert ha dit sentir-se una mica 'mosca' perquè, en tot el remolí de reaccions que ha generat l'anunci de Ryanair, en cap moment ha sentit que es parlés 'de beneficis', sinó que sempre s'ha fet esment 'als costos' d'11,5 MEUR que recollia el text del preacord.

En aquest sentit, el president ha volgut posar sobre la taula els beneficis que reporta al teixit econòmic gironí que Ryanair operi tants destins des de l'aeroport de Girona. 'Les repercussions en el turisme són evidents, però van més enllà i també es refereixen a aspectes laborals i socials; per tant, considero que aquest és un tema de país'.

Actuar amb responsabilitat

Dit això, el president ha instat la Generalitat a signar un acord amb Ryanair. 'Penso que la Generalitat ha de ser curosa i actuar amb responsabilitat; nosaltres formem part del país i això no es pot quedar aquí', ha assegurat. En aquest punt, el president ha demanat al Govern que plasmi 'en un acord d'obligacions' el document d'intencions que es va rubricar al desembre.

'Penso que Ryanair està actuant fatal, perquè fa un pols i es dedica al xantatge, però la Generalitat i l'Estat no poden ser aliens a la repercussió que té l'aeroport per a l'economia gironina', ha dit Vilert. El president també ha dit que cal considerar aquest afer com una 'prioritat', perquè la demarcació ho necessita.

'La Generalitat es queixa que no hi ha hagut negociació sinó imposició', ha declarat Vilert. I ha afegit: 'Però tenim un document d'intencions que penso que s'ha de poder parlar i veure fins on s'està disposat a arribar, i aquí la responsabilitat la té la Generalitat'.

La solució, una gestió del territori

Enric Vilert també reconeix, però, que la solució definitiva per a l'aeroport de Girona passa per obtenir una gestió territorialitzada. En aquest sentit, el president s'ha fet ressò de l'anunci del secretari d'estat de Transports, Isaías Táboas, durant les VI Jornades d'aeroports regionals que se celebren a Fuerteventura, i on Vilert també hi assisteix.

Durant la seva intervenció, el representant de Foment ha dit que la descentralització dels aeroports pot ser un fet durant el 2011. 'I aquesta és la solució', ha precisat Enric Vilert. La proposta de Foment passa per privatitzar alguns aeroports mitjançant concessió administrativa (com el Prat i Barajas) i, per a la resta, establir-ne una nova entitat de gestió, que tindrà participació de l'estat però també pes del territori.

L'aeroport de Vilobí d'Onyar entra dins aquest segon grup. 'El model d'Aena està caducat i cal anar cap a un altre; amb la nova proposta, la gestió depèn d'una societat estatal, però també d'altres de filials on hi haurà representada la Generalitat, la Diputació, la Cambra i el món local si cal', ha indicat Vilert.

Tot i que s'avanci cap aquí, però, Vilert té molt clar que fins que aquest moment no arribi cal 'assegurar d'alguna manera la presència de Ryanair' a Girona i treballar per diversificar l'aeroport. 'Per això, demano a la Generalitat que tingui en compte la seva repercussió i actuï amb responsabilitat', ha conclòs el president de la Diputació.

Ryanair compleix l'amenaça

De moment, la companyia de baix cost Ryanair ja ha començat a complir l'amenaça de reduir rutes des de Girona i, des d'ara, alguns bitllets ja no es poden comprar per més enllà del 3 de maig. A més, en un comunicat, la companyia de baix cost rebutja 'les falses i enganyoses reivindicacions' de la Generalitat -segons recull el text- pel 'trencament' de la declaració d'intencions.

La companyia ressalta que la declaració lligava la presència de Ryanair a Girona durant cinc anys, i que tot i que es va signar per part del tripartit, 'el nou Govern va ser consultat sobre l'acord i hi va donar el vistiplau'. Segons declaracions del vicepresident de l'aerolínia, Michael Cawley, 'Ryanair demana al nou Govern que admeti que ara renega d'un acord al qual ja s'havia compromès el desembre del 2010'.

El comunicat també critica 'el tracte preferencial que es dóna' a Spanair 'en un moment en què el trànsit aeri al Prat s'està recuperant gràcies a les rutes de baix cost de Ryanair'. La companyia també diu que el Govern 'es nega a complir l'acord de Ryanair amb Girona' i diu que és 'evident' que la Generalitat 'no té cap interès per al creixement del turisme i del treball'.