Jordi Cruz i Cristina Jolonch coincidèixen en la transformació del tracte de la gastronomia en la premsa

El xef i la periodista van protagonitzat ahir un Diàleg Gastronòmic

El cuiner amb 4 estrelles Michelin Jordi Cruz i la periodista gastronòmica Cristina Jolonch van reflexionar ahir al matí sobre la “revolució” del periodisme gastronòmic i sobre el tracte de l’alta cuina en els mitjans de comunicació. Els dos protagonistes han coincidit en què les xarxes socials, la immediatesa de la informació i la crisi dels mitjans de comunicació han influït a transformar la visió i el tracte de la gastronomia a la premsa. Cruz i Jolonch han protagonitzat el primer Diàleg Gastronòmic de l’any organitzat per la Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge i Sant Antoni. L’acte que s’ha celebrat aquest dijous al matí a la Sala de Graus de la Facultat de Turisme de la Universitat de Girona i ha omplert l’aforament de la sala, a banda de tres sales annexes des d’on s’ha pogut seguir la xerrada en streamming.

Cruz ha expressat haver perdut “la fe en el periodisme”, ja que “ens trobem en una revolució on tothom pot informar i dir la seva, encara que no siguis periodista”. El xef, que té com a restaurant insígnia el restaurant ABaC de Barcelona –amb 3 estrelles Michelin–, ha reconegut haver “après a dir les coses justes quan parlo amb mitjans de comunicació” i saber que hi ha una tendència a fer rànquings de millors restaurants o millors plats que “posen en dubte la veracitat del periodisme”. Per la seva banda Jolonch, que fa més de 20 anys que treballa a la Vanguardia, ha explicat que “la clàssica crítica gastronòmica que abans trobàvem als diaris està essent substituïda cada vegada més amb cròniques” i que “estem en una època en que el periodisme busca titulars fàcils que cridin l’atenció i rànquings de tots els temes, però els que creiem en el periodisme hem d’apostar per invertir en qualitat”.  Sobre les xarxes socials, la periodista ha assegurat que és “terrible pel periodisme” el fet que tothom digui la seva i “es desfogui per aquestes plataformes digitals”.

Durant l’acte, el xef ha insistit en què actualment “les generacions han canviat i que, on abans veies persones que valoraven l’esforç, que sabien que res era gratuït i que mai miraven al rellotge, ara veus generacions que perden la il·lusió amb facilitat i que no creuen en els grans sacrificis per aconseguir l’objectiu més ambiciós”. La periodista, que també és presidenta per Espanya i Portugal de l’acadèmica de The World’s 50 Best Restaurants, ha afegit que, malgrat sembli que aquesta desmotivació sigui una tendència, “el periodisme ha patit i està patint una crisi on cada vegada hi ha menys recursos, on els digitals han fet accelerar la informació i on els consumidors s’han convertit en processadors d’informació molt ràpida i immediata”. “No podem canviar moltes coses però hem d’aconseguir que aquestes noves tendències convisquin amb un periodisme de qualitat, on igual que passa a la televisió, hi ha programes més seriosos i altres de menys”, ha insistit Jolonch.

Cruz, que a banda de gestionar l’ABaC també té el restaurant L’Angle de Barcelona, amb 1 estrella Michelin, i el restaurant Ten’s, també ha mencionat el seu pas pel programa de Televisió Espanyola Masterchef, on porta fent de jurat des de fa 6 temporades, i en el qual ha indicat que “la televisió et pot fer perdre el nord però té una cosa molt positiva i és que tenim un públic molt fidel i que això és una porta a la promoció de grans cuiners del nostre territori”. Tot i que durant el programa Cruz desenvolupa un rol seriós i fins i tot en ocasions rude, ell mateix ha assegurat que els crits i les discussions mai són el camí a escollir en el seu entorn de treball. En relació a la notícia que Cruz es posarà al capdavant de l’oferta gastronòmica de l’antic castell fortí de Sant Julià de Ramis, el cuiner català ha explicat que la seva idea serà apostar per una proposta original i diferent i que, excepte el cap de cuina que ja té escollit, la idea és que les seves cuines estiguin formades per professionals de la zona. 

L’alcalde de Calonge i Sant Antoni, Jordi Soler, ha presentat aquest Diàleg Gastronòmic, que és el primer que organitza aquest any la Càtedra. Soler ha recordat que aquestes xerrades són un espai de trobada d’idees per tal de posar en comú punts de vista diferents i originals. Sobre la conversa d’avui, l’alcalde ha indicat que aquesta és una oportunitat per mostrar que “els mitjans han contribuït a fer visible el que abans era invisible i han permès posar en valor el caràcter creatiu dels cuiners i cuineres del nostre país”.

Edicions anteriors

Durant l’any passat, la Càtedra va organitzar un total de 6 actes, 3 dels quals en forma de Diàlegs Gastronòmics, 2 de caire més acadèmic i una taula rodona. Reconeguts xefs com Ferran Adrià, Gastón Acurio, Joan Roca, Fina Puigdevall, Raül Balam, Marc Gascons i Paco Pérez, en van ser els protagonistes i van aconseguir aplegar prop d’un miler d’assistents. Aquestes activitats estan pensades per obrir una reflexió sobre aspectes de la gastronomia que tenen influència en altres àmbits, per això durant el 2018 organitzaran altres debats entorn l’impacte del malbaratament alimentari i el paper de la dona en la gastronomia.