Camprodon (Ripollès) ha acollit aquest dissabte una concentració en defensa de l’entorn natural i en rebuig a la instal·lació d’un telecabina per accedir al Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser, un projecte impulsat per la Generalitat de Catalunya.
Sota el nom de Plataforma Defensem Ulldeter, que aplega 80 entitats de la Vall de Camprodon i de la Catalunya del Nord, els participants han fet públic un manifest on denuncien el projecte de reformulació de l’estació de Vallter, actualment en fase de redacció, que consideren “suposarà la destrucció d’un munt d’espais protegits i amenaçarà greument la resta del Circ de Morens”, segons la seva portaveu, Eva Martínez-Picó.
Els convocants alerten que, tot i presentar-se “amb un discurs de sostenibilitat i renaturalització”, la proposta “posa el paisatge al servei d’un negoci”. Segons denuncien, Vallter SA, empresa pública gestionada per Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), “vol superar la seva crisi econòmica amb un projecte que comportaria una alteració profunda del territori i de les dinàmiques socials i econòmiques de la Vall”. “Aquests milions d’euros que ens traurem de la butxaca podrien servir per a moltíssimes coses; nosaltres no volem que serveixin per fer aquesta salvatjada”, ha afegit Martínez-Picó.
La mobilització arriba després que al gener, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, anunciés la construcció d’un nou telecabina a Vallter, amb previsió d’entrar en funcionament la temporada 2027-2028. El projecte, amb una inversió de 40 milions d’euros, connectaria la cota 1.535, a Setcases, amb la 2.535, i es convertiria en l’únic accés al Parc Natural.
Segons el Departament de Territori, aquesta infraestructura permetrà eliminar el trànsit de vehicles dins del parc i reduir la petjada de carboni, en el marc de la iniciativa Vallter 365, que pretén desestacionalitzar el turisme més enllà de la temporada de neu.
Fins a 2.000 usuaris per hora
Des de la plataforma, però, rebutgen aquesta visió, la qual qualifiquen de “greenwashing”, i asseguren que “no hi ha cap garantia que la massificació no acabi degradant encara més l’entorn”, que ja consideren “molt debilitat”. Tot i coincidir amb l’administració que les estacions d’esquí necessiten un canvi per transformar-se en espais de muntanya actius tot l’any, discrepen del model proposat. “Hem de buscar la manera que la gent hi pugui accedir, però d’una manera mesurada i fent activitats que tinguin relació amb el medi”, ha remarcat Martínez-Picó.
Els manifestants també adverteixen que el telecabina podria transportar fins a 2.000 persones per hora fins a la cota 2.000 i critiquen que el projecte “privatitza l’espai natural”, ja que l’accés tindria un cost aproximat de 30 euros per persona.
Per la seva banda, fonts de FGC han explicat a l’Agència Catalana de Notícies (ACN) que el projecte del telecabina encara és en fase de redacció. L’Ajuntament de Setcases ha demanat poder acostar el telecabina al poble i s’està estudiant aquesta opció a escala econòmica, ambiental i urbanística per determinar “si és viable”. La tramitació del projecte, per tant, encara no ha començat.

