L'Oficina de Consum de la Selva ha atès una vuitantena de persones abonades a la piscina coberta de Santa Coloma de Farners que va tancar el 9 d'agost sense avisar amb antelació. Segons el president del Consell Comarcal de la Selva, Salvador Balliu, cada dia hi ha una vintena de consultes de persones que no saben com recuperar els diners i van fins a l'oficina del Consell Comarcal per demanar ajuda.
Entre alguns dels casos més sobtats hi ha el d'una dona que el dia abans de tancar a les vuit del vespre havia pagat l'abonament per tot un any en efectiu i s'havia comprat banyador, casquet i ulleres. De cara al setembre, l'oficina preveu un altre allau de queixes de famílies que ja han pagat cursets de natació.
El dilluns 8 d'agost a dos quarts de nou del vespre la piscina coberta de Santa Coloma de Farners va tancar com feia un dia habitual. La diferència és que l'endemà no va tornar a obrir com estava previst i en el seu lloc els abonats van trobar-se amb un cartell a la porta que anunciava que les instal·lacions quedarien tancades fins a nou avís.
El motiu és que l'empresa havia presentat concurs de creditors i per això tancava les instal·lacions i començava a donar les cartes d'acomiadament a tota la plantilla. Un tancament sense anunciar que va provocar que 900 abonats quedessin sense poder utilitzar les instal·lacions, tot i que ja havien pagat la quota mensual, trimestral i alguns d'ells anual.
Això ha desembocat en un allau de queixes a l'Oficina de Consum que té el Consell Comarcal de la Selva. A la pàgina web han publicat un protocol per assessorar a tots aquells que haguessin pagat quotes com poden actuar a partir d'ara. De moment, la tècnica de l'oficina, Sandra Bas, assegura que ja han atès a una vuitantena de casos i que cada dia tenen unes vint consultes sobre aquest tema.
El primer dia del tancament, Bas explica que va rebre dues trucades i va pensar que es tractava d'un tancament per manteniment però després va demanar informació a l'ajuntament i es va posar al dia del cas. L'allau de casos, però, va arribar després que el cas sortís als mitjans de comunicació. La tècnica explica que hi ha casos de veïns de Santa Coloma de Farners però també de poblacions properes com ara Riudarenes, Sils, Vidreres o Vilobí d'Onyar.
Retornar el rebut per recuperar els diners
Sandra Bas explica que en el cas en què la gent pagués una quota mensual a través del banc, el procediment és senzill ja que només han d'anar al banc i retornar el rebut. D'aquesta manera podran recuperar els diners de forma ràpida. El problema bé amb els abonaments trimestrals i anuals. En aquest cas, com que s'ha exhaurit el termini de retorn del rebut i, a més, en molts casos s'ha gaudit "de forma parcial" d'aquest abonament caldrà exigir que tornin una part proporcional a les asseguradores.
Primer, però, cal consultar quines asseguradores tenia la piscina coberta. Des de l'oficina avancen que aquesta informació no estarà disponible fins que no puguin parlar amb l'administrador concursal, que està de vacances durant tot el mes d'agost. En la mateixa situació es troben tots aquells que van pagar les quotes en efectiu, que caldrà demanar-ho a l'administrador concursal.
Paga en efectiu el dia abans de tancar
Sandra Bas ha explicat que hi ha diversos casos peculiars, com el d'una dona que el dia abans del tancament a les vuit del vespre va abonar en efectiu la quota del servei per tot un any i es va comprar un banyador i tot l'equipament necessari, com ara un casquet i les ulleres de natació. Una inversió que no va poder ni estrenar, perquè l'endemà les instal·lacions ja estaven tancades.
Per altra banda, l'Oficina de Consum atén altres casos d'abonats que tenen coses a dins de les taquilles i volen recuperar-les. Una tasca difícil ja que l'edifici està precintat per la Policia Local del municipi, com a part del concurs de creditors en fase de liquidació. Ara, caldrà dirigir-se al jutjat mercantil i demanar l'accés a la piscina per recuperar aquests objectes personals.
Més casos al setembre
El president del Consell Comarcal de la Selva, Salvador Balliu, ha detallat que habitualment l'oficina rep reclamacions d'usuaris de companyies telefòniques i d'empreses energètiques i altres queixes a entitats bancàries. Ara, la majoria de consultes són en referència a la piscina coberta.
Una tendència que es preveu que de cara al setembre vagi en augment ja que hi haurà moltes famílies que ja han pagat activitats extraescolars i cursos de natació a la piscina coberta. Aquestes activitats havien de començar amb el retorn a les escoles, és a dir a principis del mes que ve. L'equipament, però, estarà tancat i previsiblement totes aquestes activitats no es faran.
Per això caldrà veure com aquestes famílies recuperen els diners que ja havien avançat o veure si s'ofereix una alternativa. Per altra banda, la tècnica de l'oficina ha detallat que s'han trobat amb molts casos de persones que feien rehabilitació a la piscina i que també s'han quedat sense servei d'avui per demà.