El Govern no aplicarà canvis al tram gironí de l'AP-7 per a millorar la circulació els caps de setmana

En canvi reclama a l'Estat acabar les obres de l'N-II entre Vidreres i Tordera

El Govern habilitarà a partir dels propers caps de setmana un carril addicional nou a l'autopista AP-7 nord entre Sant Celoni i Parets del Vallès, que se sumarà als 40 km de carril addicional a l'AP-7 sud. També hi haurà un carril addicional a la C-32 nord, de Llavaneres a Montgat. Així mateix, en les properes setmanes entrarà en funcionament un sistema de grues en diferents punts estratègics de l’autopista per retirar vehicles accidentats amb celeritat, així com l’entrada en vigor de les restriccions de circulació de camions per Sant Joan, tots els caps de setmana de juliol i dates d’especial intensitat de la mobilitat.

Les mesures costaran uns 6,5 milions d'euros a la Generalitat però en cap d'elles posa la mirada en el tram gironí de l'AP-7 comprès entre Hostalric i la Jonquera, on també durant els caps de setmana s'observa un volum important de vehicles que es dirigeixen o bé tornen de la Costa Brava.

Respecte el carril de l'AP-7 nord, el Govern ha demanat al Ministeri que faci l'ancoratge segur d'aquest carril abans de Sant Joan. El nou sistema de grues el pagarà el Servei Català de Trànsit i s'ha adjudicat com a contracte menor d'emergència i per temps limitat, però es vol ampliar properament.

Entre d’altres mesures també s’establirà una limitació de la circulació de camions per la dreta i a 80km/h en el tram d’AP-7 de dos carrils al sud del país i al tram central de l’AP-7 els dies d’especial confluència de trànsit, els divendres o bé els dies previs a un festiu a partir de les 5 de la tarda. I també es treballa en un pla d’aparcaments per a transportistes que garanteixi el descans dels transportistes en diferents punts de l’AP-7. Els vehicles pesants tampoc podran circular per l'AP-7 els dissabtes al matí i els diumenges a la tarda.

Per controlar la velocitat, el Departament d’Interior licitarà aquest 2022 la instal·lació del sistema de velocitat variable a la C-58 i la iniciació dels projectes per instal·lar sistemes de velocitat variable a l’AP-7 centre (entre Santa Perpètua de Mogoda i el Papiol), a l’AP-7 nord (entre Sant Celoni i la Roca del Vallès), i a la C-33 (entre Parets del Vallès i el Nus de la Trinitat a Barcelona).

Aquestes mesures que s’haurien d’afegir a la proposta feta pel Govern de reduir a 110km/h la velocitat a l’AP-7 i a 100km/h en trams on hi ha acumulació d’accidents a la part central de l’AP-7/B-30. A l'AP-7 el 55% dels accidents són per encalç i un estudi assegura que la distància de seguretat es compleix més quant més baixa és la velocitat. Mentre el govern espanyol no limiti la velocitat màxima permanent, el Govern podrà regular la velocitat variable.

Crítiques i demandes al govern espanyol

L’Executiu català considera que l’alliberament dels peatges s’ha fet "sense cap planificació" i que hi ha un problema estructural a l’AP-7 i reclama un compromís clar del govern espanyol amb les infraestructures a Catalunya com l’ampliació d’un tercer carril a Tarragona, la connexió de l’AP-7 amb l’A-7 per derivar part del trànsit a aquesta autovia gratuïta, l’ampliació de la capacitat de l’enllaç de l’AP-7 amb l’A-2 en sentit nord a Martorell o la finalització de les obres de la N-II entre Tordera i Vidreres.

El conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, ha presentat aquest dimarts al Govern un informe de mesures per una millor gestió del trànsit i la velocitat amb l’objectiu de reduir l’accidentalitat i les retencions a les carreteres catalanes. L’informe mostra que, a nivell de sinistralitat, hi ha un 22% menys d’accidents amb víctimes mortals o ferits greus al conjunt de la xarxa viària que el 2019, però només hi ha hagut un mort menys, 74 davant de 75. L’AP-7 concentra el 20% de les víctimes mortals de tota la xarxa viària catalana amb 14 fins ara: set vianants, cinc per encalços i dos per altres motius.

Per reduir els accidents, els Mossos d'Esquadra faran més controls de velocitat, alcohol, drogues i transport de mercaderies.

Pel que fa al nivell de retencions, no n'hi ha més que el 2019 en general, però l'alliberament de peatges ha incrementat un 40% el trànsit a la C-33 i l'AP-7. En el darrer pont de la Segona Pasqua, el total de quilòmetres i durada de retencions va ser un 47% més baix que el 2021. En l'últim cap de setmana la durada i quilòmetres de retencions va ser un 45% més baix que el 2019. No obstant, en alguns punts se supera àmpliament la capacitat màxima de la via, fixada en uns 5.000 vehicles cada hora: un 40% més a Montmeló i un 50% més a Vilafranca del Penedès. Així mateix, ha recordat que els quilòmetres i durada de les retencions de cap de setmana és similar a la dels dies feiners.

Davant de tot això, Elena ha dit que "el govern espanyol ha incomplert sistemàticament amb les infraestructures d’aquest país, i això no pot seguir sent així". "L’alliberament dels peatges per part del govern espanyol (una notícia coneguda amb molta anticipació) s’ha fet amb una improvisació total i sense cap planificació; una improvisació tal que vam haver d’esperar més de 3 mesos perquè el govern espanyol retirés una part de les casetes de peatge, mentre que la Generalitat ho va fer en poques setmanes. El resultat? Cues innecessàries", ha lamentat.

En aquest sentit ha dit que el govern espanyol porta molts anys per resoldre mancances estructurals com les connexions de l’AP-7 amb la C-60, la C-58 o la C-16 al Vallès.

Segons la Generalitat, l’anunci d’una inversió de 78 milions d'euros a l’AP7 feta fa uns dies pel govern espanyol és un "pedaç que no resoldrà cap de les mancances estructurals que té la via". "Ja n’hi ha prou de promeses sobre el paper que després acaben en un no res. Quan el govern espanyol promet invertir més de 2.000 milions d'euros a Catalunya i només n’acaba executant una tercera part, això té conseqüències per a la població i, per tant, només hi ha un responsable", ha reblat Elena.

Així, ha demanat també ampliar la capacitat de l’enllaç de l'AP-7 i l'A-2 a Martorell; l'ampliació d’un tercer carril de l’AP-7 a les Terres de l'Ebre; una millor connexió de l'AP-7 i l'A-7 per poder aprofitar més l’autovia A-7, que és una via que va força buida; i una connexió d'alta capacitat entre l'AP-7, la N-II, la C-32 i la C-35 entre el Maresme i la Selva, i acabar definitivament les obres de la N-II entre Tordera i Vidreres, perquè permetria derivar molt trànsit de nord a sud cap a la C-32, que és una via sense trànsit de vehicles pesants.

D’altra banda, també ha demanat al govern espanyol que resolgui les mancances cròniques en el sistema de transport públic. Hi ha necessitats urgents, com la construcció dels carrils bus de la B-23 o la C-17 per facilitar l’entrada del transport públic per carretera a Barcelona.

Possible rescat de la C-32 sud

Preguntat sobre la possible recuperació dels peatges a l'AP-7, Elena ha dit que això depèn de l'estat, però s'hi ha mostrat contrari i ha demanat al govern espanyol que compleixi els seus compromisos pressupostaris. En canvi, no descarta demanar que es rescati el peatge de la C-32 sud, als túnels del Garraf, que sí que depèn de la Generalitat. Elena ha recordat que el govern espanyol ha rescatat les autopistes radials de Madrid i ho ha posat com a motiu pel fet d'executar un 180% del pressupostat. Per això, ha demanat que es pugui fer el mateix a Catalunya. Si no fos així, demana que es pugui fer gratuït el peatge puntualment quan hi ha cues a l'AP-7 sud. "Seria una bona notícia, perquè a la C-32 sud hi caben més vehicles", ha afirmat.