La segona estació ferroviària de Torelló, que donarà servei a la Garrotxa, estarà enllestida al 2013

La futura estació intermodal tindrà un cost de 9 milions d'euros

  • Aquest és el punt de Torelló on actualment es creuen la línia de tren i l'eix Vic-Olot. Molt a prop d'aquest punt es construirà la futura estació © ACN
    Aquest és el punt de Torelló on actualment es creuen la línia de tren i l'eix Vic-Olot. Molt a prop d'aquest punt es construirà la futura estació © ACN
  • Manel Nadal (centre), s'ha reunit amb representants dels ajuntaments de Torelló i Olot aquest dijous a l'Ajuntament del municipi osonenc © ACN
    Manel Nadal (centre), s'ha reunit amb representants dels ajuntaments de Torelló i Olot aquest dijous a l'Ajuntament del municipi osonenc © ACN
Manel Nadal diu que el projecte cal deslligar-lo del desdoblament perquè aquesta estació és necessària 'ara i no d'aquí a deu anys'. En aquest sentit, dóna per fet que entrarà en servei abans que el tram entre Vic i Ripoll de la línia estigui desdoblat perquè admet que el desdoblament fins a Vic, del que ADIF ha fet l'estudi informatiu, serà una obra de cinc o sis anys perquè entre les seves complexitats hi ha la construcció d'un túnel d'entre 4, 5 quilometres.

L'avantprojecte que estarà enllestit aquest estació contempla una estació intermodal on hi confluiran els trens de la línia, els cotxes dels passatgers del tren (especialment els procedents de la Garrotxa) i els autobusos, especialment pel servei regular des de la Garrotxa. El projecte contempla un aparcament de més de 200 places destinades a aquest parc mòbil de vehicles.

El projecte, ha dit Nadal, s'ha estudiat amb Olot i Torelló. Les converses i treballs determinen, segons el secretari de Mobilitat, que el projecte és 'viable' en aspectes com l'econòmic, la ubicació, el benefici social....'. 'Té tot el sentit del món' assegura Nadal que diu que més enllà del servei que donarà a la Garrotxa servirà ,'en primer lloc', a Torelló que passaria a tenir dues estacions.

Els terrenys on s'ha de construir l'estació són titularitat de l'Ajuntament de Torelló de manera que 'demà mateix es podrien cedir'. El secretari de Mobilitat ha dit que si no es disposés de tot el pressupost per fer l'estació aquesta obra es podria fer en diverses fases.

Torelló i Olot defensen el projecte

L'alcalde d'Olot i l'alcalde de Torelló han insistit molt en la necessitat d'aquesta segona estació. Lluís Sacrest assegura que d'aquesta manera la capital garrotxina podrà arribar a disposar d'un servei de tren pròxim perquè és de les 'poques' capitals de comarca que no disposa d'aquest tipus de transport públic. L'estació quedaria a uns 20 minuts de la Garrotxa i seria la comunicació per tren més ràpida, especialment amb Barcelona. Sacrest diu que el projecte, que ja havien comentat fa anys amb l'alcalde de Torelló, s'accelerarà per dos factors: l'obertura de l'Eix que ha tingut 'més validesa del que pensàvem' i el traspàs de la xarxa ferroviària a la Generalitat. Al passat mes de gener, el ple d'Olot ja va demanar, amb una moció, accelerar el projecte.

Miquel Franch, per la seva part, insisteix que la nova estació no té 'res a veure' amb els desdoblament fins a Vic. L'objectiu inicial passa perquè sense desdoblar la línia puguin arribar fins a Torelló les mateixes freqüències que actualment arriben fins a Vic; 'Entre 24 i 26 d'anada i 24 i 26 de tornada' a més de què Manlleu i Torelló es puguin beneficiar de la tarifa integrada. La nova estació ha de servir perquè la comarca torni a agafar el fil del metro comarcal'