CiU presenta esmenes al pressupost estatal per 111,6 milions d'euros a Girona

Jordi Xuclà diu que caldrà "anar amb lupa" per assegurar que l'Estat es gasti en sis mesos els diners que acabi pressupostant a l'N-II

CiU ha presentat esmenes a tots els trams que hi ha pendents de desdoblar de la N-II per compensar les dotacions testimonials recollides en els PGE i en algun cas inexistent, com és el tram entre Medinyà i Orriols. Concretament, en aquest tram, han presentat una esmena per un valor de 10 MEUR.

Per altra banda, s'ha mostrat molt crític amb les paraules del subdelegat espanyol a Girona, Carles Jaume, quan es va referir en unes declaracions a "problema endèmic" a l'estat actual de l'N-II tot dient que no es pot solucionar en tres mesos. El diputat de CiU ha respost que potser "no sap que ve de fa tres dècades" i ha apuntat que cal "resoldre en els tres exercicis pressupostaris el tema de l'N-II o no se resol". En aquest sentit, ha subratllat que caldrà estar molt alerta per comprovar que l'Estat inverteixi en sis mesos, que és el temps que li quedarà un cop els pressupostos entrin en vigor, el que acabi destinant a aquesta via en els diferents trams.

Noves formes de pressió sobre l'N-II

Jordi Xuclà també ha fet autocrítica tot dient que "tots els parlamentaris gironins hem fracassat en l'intent", en relació a la pressió feta fins ara per desencallar la futura A-2, i per això considera que és hora de canviar l'estratègia i "fer coses noves" en les pròximes setmanes i de forma conjunta amb tots els grups parlamentaris. "No podem continuar amb la mateixa rutina dels últims anys: defensar les esmenes, perdre-les i conformar-nos que l'Estat no executi ni liciti allò que va anunciar any rere any", ha declarat, i ha afegit que cal prendre noves iniciatives des de la societat civil i també la política. En aquest sentit, ha avançat que s'està treballant en un acte el mes de maig a Madrid amb la presència de polítics i empresaris.

Algunes de les inversions a obra pública

CiU ha presentat per Girona un total de 81 esmenes, de les 563 que s'han presentat per tot Catalunya. El paquet més important pertany a les obres de Foment, no només pel que fa a la N-II també pel que fa a les obres pendents de l'AP-7, com és el cas d'una esmena per completar l'enllaç nord de l'AP-7 a Figueres. També es demana inversions per vies com ara la N-260 entre Ripoll i Olot, la futura variant d'Olot i l'A-26 entre Besalú i Cabanelles.

Un altre punt important és el dedicat a projectes ferroviaris. Així, s'ha presentat una esmena que demana a l'Estat que transfereixi a la Generalitat 100.000 euros destinats a la redacció del projecte constructiu de la nova estació del TGV a l'Aeroport de Girona-Costa Brava o els 5 MEUR per reforçar la línia del tren convencional Barcelona-Pugcerdà, en concepte de redacció dels projectes constructius de duplicació total fins a Vic i la supressió de passos a nivell. També es proposa una partida d'1 MEUR per a la supressió del pas de nivell de Flaçà (Gironès) en considerar-la com "la gran estació d'accés" a la Costa Brava.

Menys d'un 10% de les esmenes per Cultura, Esports i Turisme

Per la seva banda, el senador de CiU Joan Bagué ha exposat algunes de les esmenes per a inversions en Esports, Cultura i Turisme, que representen menys del 10% del total per Girona per un valor de més de 10,3 MEUR en total. Destaca, per exemple, els 400.000 euros per a les obres del centre d'atenció a visitants del Museu d'Arqueologia de Catalunya-Empúries, o el mig milió d'euros per al Centre d'Art Carmen Thyssen-Bornemisza a Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà), entre d'altres. Es tracta de potenciar aquells sectors que poden "reactivar" el creixement econòmic, en sectors com ara el turístic, ja que juntament amb les exportacions, són els que millor "aguanten" el context de crisi.

La "mandra intel·lectual" del PSC

CiU ha valorat les esmenes que ha presentat el PSC a Girona per un valor d'1,9 MEUR a banda d'un annex amb les inversions en infraestructures per a Catalunya que els socialistes reclamen a l'Estat que executi en compliment de la disposició addicional tercera de l'Estatut, entre els quals hi havia dos trams de l'N-II al sud de la demarcació. Consideren una xifra "ridícula" si es té en compte els 749 MEUR que la Generalitat reclama d'aquesta disposició a banda dels més de 200 MEUR que l'Estat deu a Catalunya en els dos últims exercicis i el fet de no haver "concretat" les inversions territorials amb esmenes concretes demostra la "mandra intel·lectual" dels socialistes, segons paraules de Xuclà, que ha afegit mig en broma que a aquest pas el PP de Girona pot arribar a presentar esmenes per un valor superior a la del PSC.

I és que per CiU, un partit té "l'obligació" de fer la "radiografia" de les inversions que hi ha pendent a un territori, fins i tot en el cas d'un context de crisi com l'actual.

En contra del pagament de peatges a autovies de Catalunya

Preguntats pel moviment #novullpagar que ahir dimarts va comptar amb centenars de seguidors, Xuclà ha explicat que entén que és una expressió del malestar dels ciutadans davant la "forta pressió fiscal". Ara bé, considera que és una "part del tot" del que ha de ser aconseguir el pacte fiscal, i la possibilitat de que Catalunya pugui arribar a administrar-se els seus impostos amb una oficina d'hisenda pròpia.

Per altra banda, també s'ha referit al possible pagament de peatges a les autovies estatals, que el govern de Rajoy està estudiant. Xuclà veu bé que afecti per exemple als més de 1.700 quilòmetres que hi ha a Andalusia, però "a Catalunya ens hem de defensar amb les ungles" per evitar-ho.