'Girona 10' omple en un 85% de mitjana els hotels i es multipliquen per 15 les visites als museus

L'acció turística fa que els comerciants del Mercat del Lleó facin el doble de calaix que un cap de setmana normal

Després de donar per acabat el cap de setmana de 'Girona10' -una acció que oferia habitacions d'hotel, menús i productes de la terra per només 10 euros- s'han donat a conèixer les xifres que fan veure l'abast de l'experiència pionera. Segons dades facilitades per l'Associació d'Hostaleria de Girona, durant el passat cap de setmana, els allotjaments que van participar en la campanya van registrar ocupacions mitjanes del 85%, tot i que la majoria van destinar només un 30% d'habitacions a la promoció.

Unes 2.450 persones es van allotjar als establiments adherits a la campanya, malgrat que només hi havia 1.500 places a preus promocionals. Per això, la resta (unes 900 persones) van reservar habitacions al preu normal. Aquestes ocupacions mitjanes estan molt per sobre dels registren que en un mes de gener hi ha als hotels de la ciutat.

Gairebé el doble de menús

Pel que fa als menús també s'han superat expectatives. La previsió inicial era que els 54 restaurants participants repartissin uns 8.000 menús a 10 euros. Ara bé, la gran demanda ha fet que molts restaurants doblin i, fins i tot, tripliquin torns i s'ha superat els 15.000 menús servits.

Una alta de les xifres que fa veure l'impacte de visitants que ha tingut la ciutat són les consultes a l'Oficina de Turisme. Segons ha explicat l'alcalde, Carles Puigdemont, l'oficina de la Rambla va rebre el mateix cap de setmana de l'any passat un total de 77 consultes, mentre que el cap de setmana de 'Girona10' va arribar a les 932 consultes. Als set museus de la ciutat -que eren gratuïts aquest cap de setmana- es van multiplicar per 15 les visites. Si fa un any se'n registraven 460, aquest passat cap de setmana es va arribar a les 6.828.

Un dels interrogants que s'havien posat entorn la campanya era la capacitat que tindria d'atraure gent de fora de Girona. El president de l'Associació d'Hostaleria Girona-Radial, Xavier Nicolazzi, ha explicat que entorn el 70% de les reserves d'habitacions es van fer des de fora de comarques gironines, especialment des de Barcelona. Pel que fa als museus, l'ajuntament també ha demanat als visitants la seva procedència i s'ha sabut que el 38% procedien de comarques de Barcelona, el 7% de la resta de Catalunya i un 7% de la resta de l'Estat. De les consultes fetes a l'oficina de turisme, més del 70% eren de persones de fora de la demarcació de Girona.

Al mercat, més calaix

Una altra incidència positiva s'ha registrat a les parades del Mercat del Lleó. Segons el president, Josep Campmajor, es van servir més de 600 tastets a persones que lluïen la polsera blava (que els acreditava que estaven allotjats a establiments 'Girona10') i també es van vendre a 10 euros bosses de productes de la terra. La gran afluència de visitants va fer que, segons Campmajor, els paradistes fessin un 50% més de caixa que ara fa un any. "Quan la ciutat està de festa, hi ha llums o música al carrer això es nota i la gent compra més", ha manifestat Campmajor que ha agraït a l'ajuntament que hagi "deixat treballar" els hotelers i comerciants i els hagi donat "tot el suport".

Durant el cap de setmana, una cinquantena de botigues també van decidir fer horari més ampli i tancar a les deu, fet que segons Campmajor haurà contribuït a un augment de les vendes. Per a l'any vinent, es vol aconseguir que obrin el doble de botigues.

Un èxit gràcies a la complicitat

L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, ha agraït els esforços que han fet els organitzadors d'aquesta iniciativa pionera que ha situat Girona al mapa turístic estatal. Segons ha dit, els hotelers i comerciants han fet un "favor" a la ciutat i han demostrat un "nou esperit". "Ha quedat clar que l'esperit del Girona10 ens ha d'il·luminar per a altres iniciatives que s'han de basar en la complicitat de sectors", ha manifestat l'alcalde.

Els organitzadors però no es donen per satisfets i ja preparen l'edició de l'any vinent. De moment, tenen clar que s'ha de mantenir al gener. El president de l'Associació d'Hostaleria Girona-Radial, Xavier Nicolazzi, ha manifestat que el gener és un bon mes perquè no hi ha cap activitat destacada a la ciutat -"nosaltres sempre hem dit que Girona ha de tenir alguna cosa cada mes", ha recordat- i perquè conflueix amb una època fluixa per als hotelers i també perquè hi ha rebaixes.

Ara bé, Nicolazzi ha avançat que perquè la iniciativa mantingui l'èxit s'ha de seguir sumant sector i cada any oferir alguna cosa nova al visitant perquè mantingui l'interès per venir a Girona.

Per aquesta acció, es va dissenyar una aplicació per a mòbils que ha estat descarregada 946 vegades. Ara, l'associació vol fer un pas més i crearà una nova aplicació més completa que comptarà amb tota la informació turística de la ciutat i de la comarca del Gironès, amb informació puntual de tots els esdeveniments turístics i dels establiments associats. L'alcalde, Carles Puigdemont, ha dit que tant l'Associació d'Hostaleria com l'Ajuntament s'hauran de posar d'acord ja que des del consistori també s'està dissenyant una aplicació i podrien unir esforços i fer una eina més potent.

L'èxit de la campanya ha despertat la curiositat d'altres associacions d'hostaleria i turisme que ja estan felicitant i consultant els organitzadors del 'Girona10' per crear experiències similars que s'inspirin en el què ha passat a Girona. "Que ens vulguin copiar ja és un elogi", ha declarat l'alcalde.

De moment, els responsables de l'experiència exposaran com s'ha gestat i com s'ha dut a terme a la fira més important de turisme de l'Estat, Fitur. La cita és el pròxim dijous a la tarda.