Estudiaran la construcció d'un carril bus que connecti Blanes amb Lloret de Mar

Els comuns i la CUP es queden sols demanant aturar l'ampliació de la C-32

El Parlament de Catalunya ha instat el Departament de Territori i Sostenibilitat a estudiar la possibilitat de construir un carril bus que uneixi els municipis de Blanes i Lloret de Mar (Selva). Així s'ha aprovat aquest dimecres en la comissió de Territori per unanimitat de tots els grups polítics.

La petició neix d'una iniciativa del grup parlamentari de Catalunya en Comú Podem. En ella es demanava al Govern que construís el carril bus projectat el 2009 entre els dos municipis de la Selva. Amb aquesta nova infraestructura, el diputat David Cid ha apuntat que es fomentaria "l'ús del transport públic" a la vegada que es resoldria part del problema de mobilitat que hi ha entre Blanes i Lloret.

De tota manera, el republicà Marc Sanglas ha afegit que el Govern estudiï la construcció d'una "plataforma segregada" en comptes del carril bus projectat fa deu anys. Aquest projecte consisteix en la construcció d'un carril separat de la calçada, que a vegades passa pel mig de les rotondes i a vegades també compta amb prioritat de circulació en els semàfors.

D'aquesta manera, en casos que hi hagi molt trànsit, els busos poden circular sense problemes, ja que es troben en plataformes diferents. Es tracta d'un recorregut similar al que faria un tramvia, però "evita la construcció d'infraestructures" com ara els rails i això "abarateix el cost" de la construcció.

Falta d'acord sobre l'ampliació de la C-32

La unanimitat parlamentària ha desaparegut, però, en el punt en què Catalunya en Comú Podem ha demanat anul·lar el projecte d'ampliació de la C-32 entre Blanes i Lloret de Mar. A dia d'avui, aquest projecte està aturat de forma cautelar per part del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC).

Per això, Cid ha reclamat que el Govern descarti aquesta infraestructura, que suposa "un cost econòmic elevat". A més, Cid ha recordat que el Govern va soscriure l'emergència climàtica i per això "cal ser coherent" i "estudiar alternatives de mobilitat".

Davant d'aquest punt, només la CUP ha donat suport a Cid. La resta de grups han recordat que ja s'ha debatut en diverses ocasions l'ampliació d'aquesta carretera i que la majoria dels grups actuals hi estan a favor. Per això no ha tirat endavant aquesta petició al conseller Calvet.

El diputat d'ERC, Marc Sanglas, ha remarcat que es tracta d'una "infraestructura necessària". El republicà ha matisat que el seu grup ha "qüestionat la manera com s'estava abordant el projecte i el finançament de l'infraestructura", però tot i així creuen que cal tirar-la endavant.

De la mateixa manera, el diputat de JxCat, Narcís Clara ha denunciat que els comuns xifrin en 60.000 els arbres tallats per la construcció de la carretera, ja que segons Clara la previsió és d'eliminar-ne uns 20.000.

El diputat de Cs, Héctor Amelló, ha qualificat la C-32 com una carretera "essencial" per millorar la "mobilitat de la Costa Brava" i també com un element de "desenvolupament" per a la comarca de la Selva.

En la mateixa línia, el PSC ha defensat que "no és incompatible" la construcció de la carretera amb la del carril bus proposat en la comissió i per això es mostren partidaris dels dos projectes. El PP també ha qualificat aquesta via com una infraestructura "bona" i per això ha demanat al Govern que adapti l'ampliació a les normatives vigents i així es pugui desencallar.

Per últim, la diputada cupaire Natàlia Sànchez ha demanat que Territori analitzi alternatives com ara "el desdoblament de la carretera entre Vidreres i Lloret de Mar" en comptes d'ampliar aquesta autopista del Maresme fins a la Selva. "No és una solució, al contrari", ha reafirmat.