L'alcalde de Blanes acusa l'ACA de tirar 'pilotes fora' amb la reparació de la riera

Comencen els treballs per assegurar els fonaments de l'edifici de la rambla Joaquim Ruyra que es van descalçar per les fortes pluges

Els fonaments de l'edifici de Blanes es van descalçar amb les fortes pluges de finals d'octubre, quan l'aigua va fer malbé el paviment de la riera que passa soterrada per la rambla Joaquim Ruyra. El corrent es va escolar aleshores sota l'immoble i va arrossegar-ne la terra que aguantava els fonaments.

Això va obligar a desallotjar tant els veïns del número 54 com, per precaució, els del 52. En total, més d'una trentena de persones van haver d'abandonar els seus pisos. Dies més tard, alguns dels inquilins van poder tornar a casa seva, però encara queden una desena de persones que continuen desallotjades.

En concret, es tracta dels veïns que viuen a tota la part dreta del número 54. Aquesta és la zona de l'edifici més afectada pel descalç, i també la que té diverses esquerdes a la façana i en algun dels pisos.

Des d'ahir, l'Ajuntament de Blanes ja ha començat els treballs de micropivotatge per assentar l'estructura de l'edifici. "El que pateix més és la façana i, per això, és aquí on s'injectaran els diferents pivots al subsòl", ha concretat Josep Marigó.

Tres setmanes de feina

De moment, els operaris estan barrinant el terreny i insertant les diferents barres de ferro. Després, caldrà lligar els pivots amb els fonaments, cimentar-ho i deixar que s'assequi i -finalment- reparar les diferents esquerdes. "D'aquesta manera la façana carregarà sobre la nova cimentació i, així, estarà ben assegurada", ha indicat l'alcalde de Blanes.

Aquestes tasques, però, no duraran menys de tres setmanes. Fins aleshores, la desena de veïns que encara hi ha desallotjats no podran tornar a casa. Tot i això, l'acabament dels treballs no suposarà que, un cop assegurat l'edifici, es reobri el trànsit a la rambla Joaquim Ruyra, tallat des del 23 d'octubre.

El problema, com ha explicat l'alcalde, és que el mur central de la riera urbana que hi passa per sota es troba "en molt mal estat". I fins que no es repari, els vehicles no podran tornar a passar per la calçada de la rambla, una de les principals artèries de sortida de Blanes.

Marigó ja ha avançat que passaran "mesos" abans no es reobri el pas als cotxes. De totes maneres, ja ha avançat que des de la Policia Local s'estan estudiant alternatives, com ara habilitar el carrer Anselm Clavé per a doble sentit de circulació.

Crítiques a l'ACA

Josep Marigó ha admès que cal redactar un projecte per arranjar el mur central de la riera, avaluar-ne els costos i, sobretot, saber "qui el pagarà". I en aquest punt, l'alcalde no s'ha estat de criticar l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), a qui ha acusat de llançar "pilotes fora" en tot aquest afer.

Josep Marigó ha assegurat que, fins ara, només han rebut un escrit de l'ACA on l'Agència els diu que "ens assessoraran, però que ells no es fan responsables de l'obra". L'alcalde de Blanes ha dit que el fet que la riera sigui urbana "no és excusa" per no voler fer una obra "d'emergència", i més ara en els moments de crisi actual.

"Sabem que la Generalitat no està bé de finances, però és que els ajuntaments tampoc", ha dit l'alcalde. I ha afegit: "El que cal ara és una resposta econòmica i contundent, no n'hi ha prou amb dir que es té la voluntat i els recursos tècnics, sinó que el que cal és afrontar la reparació de la riera d'una vegada per totes".

Aquesta riera urbana de Blanes es va construir en diferents fases. El tram que passa per sobre de la rambla Joaquim Ruyra, segons ha concretat l'alcalde Josep Marigó, es va construir al voltant de l'any 1965; és a dir, ara en fa 46.