Canviar el teu smartphone, instal·lar l'Smart TV al teu televisor, fer la posta en marxa d'un nou ordinador o configurar la wifi de casa. Totes aquestes són situacions que estressen als catalans segons un estudi elaborat per MediaMarkt Iberia del qual no se n'escapa pràcticament ningú. El 88% dels ciutadans asseguren sentir-se aclaparats a l'hora de fer front a aquests "reptes" tecnològics, fent especial incís en la gent d'edats més avançades que no tenen els coneixements suficients com per fer-hi front d'una manera efectiva.
Només el 15% dels homes i el 10% de les dones asseguren no estressar-se davant un problema tecnològic. El terme que se li ha facilitat és "tecno-estrès" i apareix fruit de la desconfiança i rebuig als canvis tecnològics, generalment per falta de coneixement i preparació. Quan aquest fa acte de presència de forma continuada i persistent pot ocasionar diversos símptomes com ara fatiga, insomni, estats depressius i irritabilitat, segons apunta la psicòloga clínica i coach, Patrícia Castaño.
Per tal de fer front a aquesta problemàtica, MediaMarkt ha seguit en els últims anys una estratègia de transformació digital que posa especial focus en l'aposta per la conveniència del client a través dels serveis i l'omnicanalitat. "L'objectiu és acompanyar al client en el món digital, convertir-se en el seu soci i ajudar a treure el màxim partit de la tecnologia. En aquest sentit, les nostres botigues físiques compten amb zones especialment dissenyades per facilitar les gestions relatives a serveis ", afirma Alejandro CodinaChief Services Officer de MediaMarkt Iberia. "A més, des de l'any passat i gràcies a la nostra aliança amb la start up sueca, TechBuddy, un equip de tècnics ajuda als nostres clients amb qualsevol tipus d'assistència tecnològica a la llar. Des de la posada en marxa d'aquest servei, hem superat els 12.000 serveis a domicili amb un nivell de satisfacció dels nostres clients per sobre del 60%" afegeix Codina.
Guerra de sexes
A l'hora de preguntar sobre el seu nivell de coneixements tecnològics, un 36% de les dones demana ajuda per instal·lar un ordinador i un 33% per realitzar actualitzacions, mentre que els homes se situen en un 15% i un 11% de peticions d'ajuda en aquestes mateixes tasques, respectivament.
Aquesta diferència, segons Castaño, "és a causa d'una qüestió cultural, no de capacitació. En la nostra cultura, l'home "ha de" resoldre els problemes de la casa. Aquest aspecte ha estat alimentat per acudits, anècdotes i "acudits populars" com per exemple en el tema de conduir i perdre's, l'home mai pregunta i la dona pregunta a la primera ".
Què és el que més estressa?
Respecte a quins són els tres problemes o situacions que més estressen en l'àmbit de la tecnologia, un 54% dels enquestats han respost que el mòbil, concretament en el moment de canvi a un nou terminal i el pas de contactes i informació de l'antic al nou. En segon lloc trobaríem la primera instal·lació d'un ordinador i el seu programari, gairebé la meitat dels ciutadans (48%), seguit per la configuració d'una xarxa wifi, situació d'estrès per al 46%.
El segment més jove consultat (de 16 a 25 anys) no manté la tendència general i considera més estressant la configuració del seu wifi que la primera instal·lació d'un nou ordinador o un el canvi de mòbil, tecnologies amb els quals se sent més còmode.