Quins aparells electrònics generen més estrès a les llars?

Un estudi assenyala la gent gran és qui més ho pateix

Canviar el teu smartphone, instal·lar l'Smart TV al teu televisor, fer la posta en marxa d'un nou ordinador o configurar la wifi de casa. Totes aquestes són situacions que estressen als catalans segons un estudi elaborat per MediaMarkt Iberia del qual no se n'escapa pràcticament ningú. El 88% dels ciutadans asseguren sentir-se aclaparats a l'hora de fer front a aquests "reptes" tecnològics, fent especial incís en la gent d'edats més avançades que no tenen els coneixements suficients com per fer-hi front d'una manera efectiva.

Només el 15% dels homes i el 10% de les dones asseguren no estressar-se davant un problema tecnològic. El terme que se li ha facilitat és "tecno-estrès" i apareix fruit de la desconfiança i rebuig als canvis tecnològics, generalment per falta de coneixement i preparació. Quan aquest fa acte de presència de forma continuada i persistent pot ocasionar diversos símptomes com ara fatiga, insomni, estats depressius i irritabilitat, segons apunta la psicòloga clínica i coach, Patrícia Castaño.

Per tal de fer front a aquesta problemàtica, MediaMarkt ha seguit en els últims anys una estratègia de transformació digital que posa especial focus en l'aposta per la conveniència del client a través dels serveis i l'omnicanalitat. "L'objectiu és acompanyar al client en el món digital, convertir-se en el seu soci i ajudar a treure el màxim partit de la tecnologia. En aquest sentit, les nostres botigues físiques compten amb zones especialment dissenyades per facilitar les gestions relatives a serveis ", afirma Alejandro CodinaChief Services Officer de MediaMarkt Iberia. "A més, des de l'any passat i gràcies a la nostra aliança amb la start up sueca, TechBuddy, un equip de tècnics ajuda als nostres clients amb qualsevol tipus d'assistència tecnològica a la llar. Des de la posada en marxa d'aquest servei, hem superat els 12.000 serveis a domicili amb un nivell de satisfacció dels nostres clients per sobre del 60%" afegeix Codina.

Guerra de sexes

A l'hora de preguntar sobre el seu nivell de coneixements tecnològics, un 36% de les dones demana ajuda per instal·lar un ordinador i un 33% per realitzar actualitzacions, mentre que els homes se situen en un 15% i un 11% de peticions d'ajuda en aquestes mateixes tasques, respectivament.

Aquesta diferència, segons Castaño, "és a causa d'una qüestió cultural, no de capacitació. En la nostra cultura, l'home "ha de" resoldre els problemes de la casa. Aquest aspecte ha estat alimentat per acudits, anècdotes i "acudits populars" com per exemple en el tema de conduir i perdre's, l'home mai pregunta i la dona pregunta a la primera ".

Què és el que més estressa?

Respecte a quins són els tres problemes o situacions que més estressen en l'àmbit de la tecnologia, un 54% dels enquestats han respost que el mòbil, concretament en el moment de canvi a un nou terminal i el pas de contactes i informació de l'antic al nou. En segon lloc trobaríem la primera instal·lació d'un ordinador i el seu programari, gairebé la meitat dels ciutadans (48%), seguit per la configuració d'una xarxa wifi, situació d'estrès per al 46%.

El segment més jove consultat (de 16 a 25 anys) no manté la tendència general i considera més estressant la configuració del seu wifi que la primera instal·lació d'un nou ordinador o un el canvi de mòbil, tecnologies amb els quals se sent més còmode.