Ferrmed creu que el túnel del Pertús tindrà 'problemes' d'aquí sis anys

TP Ferro no s'oposa a perdre trens de mercaderies sempre que la rendibilitat de la concessió no estigui amenaçada

Els estudis del lobby europeu Ferrmed conclouen que el túnel del Pertús podrà absorbir 'relativament bé' el pas de mercaderies i passatgers però només durant un termini de temps. Després, començarà a tenir problemes i acabarà saturat. Segons el secretari general de Ferrmed, Joan Amorós, els auguris indiquen que el 2017-2018, el túnel ja no podrà assumir el trànsit de trens i haurà quedat col·lapsat. Per això, Ferrmed aposta -igual que la Cambra de Comerç de Girona- per estendre el tercer rail fins a Portbou aprofitant la infraestructura feta i la línia convencional actual i que aquest sigui el pas per a les mercaderies.

'La línia convencional actual és molt millor per a les mercaderies perquè té menys rampes', ha explicat Amorós que recorda que el túnel té desnivells del 18 per mil, difícils de flanquejar per a un tren de mercaderies que pot necessitar dues locomotores per superar-los. Un dels handicaps que té aquesta proposta és que l'empresa TPFerro és la concessionària del túnel i es podria oposar a perdre el pas de trens perquè també perdria diners. El director general de TPFerro, Santiago Martín, ha assegurat que no s'oposarien a aquesta proposta sempre que el trànsit pel túnel fos 'suficient' per assegurar la rendibilitat de la concessió.

Ferrmed creu que l'estesa del tercer rail només seria un pas per construir un corredor del mediterrani real per al pas de mercaderies. Amorós ha criticat la proliferació de línies d'alta velocitat a l'Estat i creu que caldria 'aturar immediatament' les obres d'alta velocitat que hi hagi perquè són 'una ruïna'. Segons el secretari general, l'alta velocitat no és rendible ni és una bona manera per connectar el territori perquè és cara i els trens no tenen bons promitjos d'ocupació.

Des de Girona, Amorós ha reiterat que el corredor del mediterrani és una infraestructura prioritària i sosté que és una oportunitat que té Espanya per convertir-se en 'la plataforma logística del mediterrani'. Per això, reclama al govern espanyol que no juguin al 'cafè per a tots' a Brussel·les i apostin clarament per desenvolupar els corredors del mediterrani i de l'atlàntic. 'No estem en contra de la travessia central, però primer calen altres connexions', ha afirmat el secretari general. La intenció, és arribar a un horitzó en el qual el 35% de les mercaderies es transportin per tren i es puguin treure 2,7 milions de camions de la carretera en el pas dels Pirineus.

Infraestructures del corredor a les comarques gironines

Ferrmed preveu infraestructures a desenvolupar a les comarques gironines fins el 2025 en relació al corredor del mediterrani. A curt termini -fins el 2015- inclou una estació TGV a l'aeroport, enllaçar per tren el centre intermodal El Far d'Empordà i la central i tenir la central integrada de mercaderies de la Selva. Comptar amb l'ample de via doble en tot el recorregut de la línia convencional Portbou-Barcelona i fer la circumval·lació de Girona.

Per al 2020 proposen una connexió directa del centre intermodal el Far d'Empordà amb la línia convencional cap a Portobu en via d'ample internacional i per al 2025 tenir l'eix transversal Girona-Lleida en ample internacional, la interconnexió amb CIM de la Selva, enllestir una nova línia per a mercaderies Girona-Tarragona i interconnectar els eixos ferroviaris transpirinencs La Pobla-La Seu/Andorra-Alp/Puigcerdà.