Els empresaris afirmen que el túnel del Pertús ha incrementat el pas de mercaderies pels Pirineus

La Cambra de Comerç reclama inversions per estendre el tercer rail fins a Portbou perquè el túnel del Pertús 'se saturarà'

  • Josep Santandreu durant la presentació de l'estudi © ACN
    Josep Santandreu durant la presentació de l'estudi © ACN
  • Treballs de l'estesa del tercer rail per a mercaderies © ACN
    Treballs de l'estesa del tercer rail per a mercaderies © ACN

La Cambra de Comerç de Girona i l'Insitut Cerdà han fet un estudi que analitza la situació actual i les potencialitats de l'eix ferroviari per al transport de mercaderies a Girona. Es planteja dos futurs escenaris: el 2016 i el 2026. Una de les primeres previsions és que si no es desenvolupen altres infraestructures després del 2012, quan l'alta velocitat funcioni a ple rendiment, el túnel de Pertús se saturarà perquè serà incapaç d'assumir el trànsit mixt de passatgers i mercaderies. Això passarà, segons la Cambra, en només quatre anys perquè quan el traçat d'alta velocitat estigui completat incrementaran tant els TGV com les mercaderies que vulguin creuar els Pirineus.


De fet, el responsable de l'àrea d'ordenació del territori de la Cambra, Josep Santandreu, ha explicat que en només un mes han vist com ha incrementat el pas de mercaderies transfrontereres. Aquest fet té una doble lectura: d'una banda és positiu que es potenciïn les mercaderies però, de l'altra, pot posar en evidència mancances de les infraestructures provocades per anys de deixadesa i no creure en el transport de mercaderies per tren com a prioritat. A més, Santandreu ha explicat que són noves mercaderies perquè els trens que passaven per Portbou no han deixat de fer-ho.

Amb aquesta perspectiva, la Cambra creu que cal convertir l'ample mixt de les dues vies del tram entre Figueres i Portbou, completar l'anella ferroviària de Figueres, adaptar la terminal del Far de l'Empordà per trens de 1.500 metres, fer el bypass de mercaderies de Girona i convertir a ample mixt les dues vies entre Celrà i Flaçà per evitar que aquest col·lapse pugui enterbolir l'objectiu de doblar el nombre de mercaderies que es traslladen amb tren. La intenció és crear una línia única per a mercaderies per Portbou i que el túnel del Pertús s'amortitzi només amb el pas de trens de passatgers.

Per al 2026 la proposta de la Cambra passa per convertir les dues línies de tren convencional a l'ample internacional i perllongar el bypass de mercaderies de Girona fins passat Flaçà. El president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, ha admès que serà complicat complir amb aquest calendari, sobretot en moments de crisi, però creu que ha de ser una aposta prioritària per a l'administració tant espanyola com europea.