Segons la patronal dels transportistes a Girona, l'Asetrans, obligar els tràilers a continuar anant per l'AP-7 suposa "desaprofitar recursos públics" i fer que els camions paguin peatge "sense necessitat".
Territori i Sostenibilitat s'ha compromès a estudiar la demanda conjuntament amb l'Estat, que és qui té potestat per aixecar la mesura.
Les restriccions de pas als tràilers per l'N-II van entrar en vigor el 19 d'abril de l'any passat. La mesura s'aplica al llarg dels 81 quilòmetres de nacional (tot i que avui ja n'hi ha 14 que són A-2) que s'estenen entre Maçanet de la Selva i la Jonquera (Alt Empordà).
En aquest tram, els transportistes s'han de desviar obligatòriament per l'AP-7 (només es permet que facin servir l'N-II momentàniament si han de carregar o descarregar). Si els camioners fan tot el recorregut per autopista -com és el cas dels desplaçaments llargs- se'ls bonifica el peatge en un 35%. I en el cas dels trànsits interns, els descomptes arriben fins al 50%.
L'Estat i la Generalitat van acordar les restriccions per lluitar contra l'elevada sinistralitat que registrava l'N-II. A mesura s'anessin obrint trams desdoblats, la ministra de Foment, Ana Pastor, ja va anunciar que s'anirien aixecant les prohibicions.
Amb l'entrada en servei del Sils-Caldes, però, els camioners consideren que la situació que viuen no canviarà massa. Avui hi ha 6,6 quilòmetres més desdoblats, però l'Asetrans ja subratlla que això de moment no els arregla gaire res, perquè un cop a Sils l'N-II torna a ser d'un carril per banda fins arribar a Maçanet, on hi ha el peatge de l'AP-7 (i per tant, a priori, aquest tram està afectat per la restricció).
L'obra de desdoblament al Sils-Maçanet, de 2,7 quilòmetres, ha començat avui (Pastor hi ha posat la primera pedra). Hauria d'enllestir-se, com a màxim, d'aquí a tres anys i quatre mesos. Costarà 21,3 MEUR i suposarà acabar amb el greuge que ha viscut l'N-II al sud de la demarcació, que ha portat anys empantanegada. A més, també permetrà que la carretera desdoblada arribi fins a l'enllaç de la C-35 i el peatge de Maçanet.
Pagar peatge sense necessitat
L'Asetrans, en una nota de premsa, recull que el Sils-Caldes ha estat una obra "llargament esperada per als transportistes gironins", que acosta les infraestructures de la demarcació "al servei mínim que haurien de tenir". Per això, reclamen poder-se'n servir. I això passa perquè s'aixequi la restricció de pas també als 2,7 quilòmetres fins a Maçanet, que a partir d'ara estaran en obres.
"Aquest és un tram que, malgrat no estigui desdoblat, no implica el pas per cap població i permet els trajectes des de la Costa Brava i l'AP-7 a Sils, Caldes, la C-25 (eix transversal) i Girona", diu la patronal Asetrans. I hi afegeix: "Mantenir la prohibició fins que no acabin les obres implica que els vehicles pesants no puguin utilitzar el tram desdoblat Sils-Caldes, cosa que suposa un desaprofitament dels recursos públics i obligar els transportistes a seguir pagant una autopista sense necessitat".
Per això, aprofitant la posada en servei, l'Asetrans ha demanat que s'aixequi la restricció de pas per als tràilers a la comarca de la Selva (incloent també el Sils-Maçanet). La patronal, a més, recorda que la Generalitat s'hi va comprometre. Per la seva banda, el Departament de Territori i Sostenibilitat, s'ha compromès a estudiar la demanda conjuntament amb l'Estat, ja que tot i que la mesura sigui acordada amb Foment, és el Ministeri qui té la potestat per aixecar la mesura.