Vendes desiguals de la Grossa de Nadal i augment de la de Cap d'Any

La crisi afecta les vendes a les comarques gironines

Les vendes de números de loteria de la Grossa de Nadal i de la Grossa de Cap d'Any estan experimentant evolucions desiguals a Catalunya. Mentre algunes administracions de Loteria Nacional, consultades han vist frenar el descens dels últims anys, punts de venda de Grossa de Cap d'Any han consolidat les vendes de l'any passat, primer del sorteig organitzat per la Generalitat, i les han incrementat. Els venedors de loteria espanyola atribueixen la fi del descens a la tímida recuperació econòmica però alguns admeten que la loteria catalana també fa que les vendes no repuntin més.

Com passa des de l'inici de la crisi, la venda de loteria de Nadal a les comarques gironines també baixarà aquest any. De fet, moltes administracions de loteria de la demarcació asseguren que en els últims anys les vendes han caigut una mitjana del 15% i que aquest any no serà una excepció. Ramon Casellas, de l'administració de loteria número 4 de Figueres, assegura que el descens de les vendes es deu, bàsicament, a la crisi, tot i que també hi influeix l'aparició de la Grossa de Cap d'Any. "La crisi ens està fent mal, molta gent no es pot gastar els 20 euros que costa un dècim i cada cop és més normal que un dècim se'l reparteixin entre dues o més persones, el que es nota molt a la caixa", afegeix Casellas.

Del mateix parer és el Daniel, de l'administració número 2 de Figueres, que afegeix que cada dia es fa més difícil vendre dècims a 20 euros. En aquest sentit, apunta que la fórmula de la Grossa de Cap d'Any, amb dècims a 5 euros, "és una estratègia comercial molt més encertada en els temps que corren" i que són molts els que pensen que seria bo que en un futur es fessin particions més petites per "poder competir en igualtat de condicions amb la Grossa".

Sobre la Grossa de Cap d'Any, en Daniel lamenta que, com en molts altres aspectes del dia a dia, també s'ha "polititzat" el sorteig de Nadal. "És una opinió personal, però jo crec que la politització de les rifes de Nadal ens està afectant molt", apunta. Afegeix que molts clients, influïts pel clima polític que viu el país, li pregunten "si té la loteria catalana, que ja no en volen de l'espanyola" i marxen sense comprar un dècim quan fins ara era una tradició.

Pel que fa a les vendes de la Grossa de Cap d'Any, a molts dels comerços consultats ja s'han igualat o superat les xifres de l'any passat. Un d'aquests és la Llibreria la Ploma, situada al carrer de la Rutlla de Figueres, en ple centre de la ciutat. La Carme, la seva propietària, explica que enguany la venda de la Grossa ha estat més "progressiva" perquè es va començar a vendre a l'estiu i que no ha tingut el component d'"histerisme" de la de l'any passat quan molta gent pensava que se'n quedaria sense.

En aquest sentit, l'Abel Granda, de la Llibreria Low Cost, també de Figueres, creu que tots, Govern i venedors, "hem après dels errors de joventut de l'any passat" i que les vendes així ho reflecteixen. Com la Carme, creu que el fet de començar la seva comercialització a l'estiu, i que les sèries siguin de 50 números en comptes de 30 han impulsat les vendes que a mesura que s'acosti el sorteig "aniran creixent encara més".