Trenta anys després, s'obre l'enllaç nord a Figueres de l'AP-7

L'obra ha costat 3,6 MEUR

L'enllaç de Figueres nord portava gairebé trenta anys coix. D'ençà que es va inaugurar l'autopista el 1975, aquest enllaç només permetia entrar a l'AP-7 si es volia anar en direcció a la Jonquera (Alt Empordà) i sortir-ne si es venia del nord, però no fer els moviments en els dos sentits.

D'ençà d'aquesta matinada, però, aquesta mancança ja s'ha resolt. Després de mig any d'obres -els primers moviments de terres van començar l'octubre passat- la concessionària Abertis ha enllestit els dos nous ramals que completen l'enllaç. Els treballs feia alguns dies que s'havien acabat, però per posar en servei l'obra faltava que Foment hi donés el vistiplau i emetés l'auditoria viària. Ara, un cop superat aquest tràmit, avui els vehicles ja hi poden circular.

Les obres han tingut un cost global de 3,66 MEUR. Aquesta quantitat inclou tant el pressupost del contracte (2,46 MEUR) com la resta de partides referides a la redacció del projecte, el control i vigilància dels treballs o el cost de les expropiacions dels terrenys afectats.

Cadascun dels dos ramals té una calçada de quatre metres d'amplada i vorals de 3,5 metres (sumant els interiors i els exteriors). Per completar l'enllaç s'han fet servir 73.000 metres cúbics de terres, 2.200 de ciment i 3.770 d'asfalt. A més, per aixecar les dues calçades que donen entrada i sortida a l'AP-7 s'han hagut de construir tres nous ponts (de 35, 15 i 63 metres) que passen per sobre de l'N-II, un camí local i la mateixa traça de l'autopista.

Entre un 10 i un 20%

La concessionària Abertis preveu que, a partir d'ara, el nou enllaç complert de Figueres Nord absorbeixi entre un 10 i un 20% més de trànsit. Fins ara, per aquest peatge hi passaven entre 1.500 i 2.000 vehicles diaris, amb pics que a l'estiu podien augmentar fins als 5.000.

El nou enllaç facilitarà les connexions amb la Costa Brava nord i també serà útil per connectar els pobles de la zona nord de Figueres i els polígons industrials de l'àrea. És a dir, que els tràilers que hagin de descarregar al polígon de Llers, per exemple, deixaran de fer servir el cinturó de ronda i sortir per Figueres Sud (on havien de deixar l'AP-7 fins ara a conseqüència de les restriccions per als camions a l'N-II).

A més, el nou enllaç també facilitarà els moviments cap al centre penitenciari del Puig de les Basses. De fet, la seva posada en servei era condició sine qua non per obrir la nova presó unificada, que entrarà en servei l'1 de juliol.

1,20 euros de peatge

A diferència de la circumval·lació de Girona (on aquí l'autopista AP-7 serà gratuïta entre Fornells i Vilademuls), a Figueres el peatge serà de pagament. L'import que hauran d'abonar els vehicles finalment s'ha fixat en 1,20 euros. En aquest sentit, l'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, ja va dir que caldria estudiar el trànsit que absorbeix el nou enllaç abans de demanar que la circumval·lació de Figueres sigui gratuïta.

Felip, però, ja va avançar que sí que farà aquesta sol·licitud quan comencin les obres de duplicació de l'N-II en aquest punt de l'Alt Empordà. Per part d'Abertis, no s'ha tancat la porta a què el trajecte entre Figueres Nord i Figueres Sud sigui gratuït; això sí, subratllant que dependrà sempre de la negociació amb Foment i de què es paguin les compensacions corresponents.