Aconsegueixen reflotar l'ultralleuger accidentat a Cap Norfeu

Un remolcador de grans dimensions porta els cossos dels tripulants cap al port de Palamós

Els equips de rescat han aconseguit finalment, entre la una i un quart de dues del migdia, reflotar l'ultralleuger accidentat a final de desembre prop del cap Norfeu, a la costa de Roses.

Una embarcació proveïda d'una ploma ha pujat la nau sinistrada amb els cossos dels dos tripulants fins a la superfície, i posteriorment l'han carregat sobre la superfície del remolcador de grans dimensions Punta Mayor. Aquesta es dirigeix al port de Palamós, ja que el de Roses no té prou calat per fondejar el remolcador.

El dispositiu s'ha iniciat a tres quarts d'onze del matí amb la intervenció de vuit embarcacions de la Guàrdia Civil, Mossos d'Esquadra i Salvament Marítim. La Guàrdia Civil ha marcat un perímetre de seguretat d'una milla al voltant del lloc on s'han realitzat els treballs. Els bussejadors i experts han hagut d'esquivar els sobtats canvis de corrents marins per poder reflotar l'ultralleuger, que estava a uns 90 metres de profunditat.

Des del matí, el cap del dispositiu i del grup de GEAS de Girona, Fernando Aguirre, ha explicat que l'objectiu amb el qual treballaven era poder reflotar l'ultralleuger amb les dues víctimes abans de la tarda. Aguirre ha especificat que les condicions metereològiques eren "favorables" tot i que es preveia constants canvis de corrents marins i vent a partir de mitja mitja tarda. La Guàrdia Civil ha muntat durant les dues hores de treballs un perímetre de seguretat mitjançant el qual no deixaven a apropar-se a cap embarcació. Les tasques les ha realitzat el vaixell del Centre d'Immersió de Roses, 'Falcó', que s'utilitza per portar a terme treballs professionals subaquàtics.

Al voltant de dos quarts de d'una del migdia, el vaixell remuntador 'Punta Mayor' ha arribat fins al cap Norfeu i ha hissat de l'aigua l'aparell, que ja es trobava prop de la superfície, fins a la plataforma remolcadora. Uns treballs que, tal i com ha comentat Aguirre, han estat molt complicats a causa dels danys estructurals que presentava l'ultralleuger. "A uns 50 metres de profunditat no es veia res amb claredat perquè el paracaigudes de l'aparell estava molt enredat, a uns 30 metres, la tela s'ha canviat de posició hi hem pogut veure que hi havia danys molt greus", ha detallat el cap de l'operatiu.

Per aquest motiu, s'han llançat a l'aigua quatre bussejadors del GEAS que han assegurat tota l'estructura amb cordes i grillets. "Perquè us en feu una idea, tot el vestidor del motor estava despenjant-se del xassís i, la nostra prioritat era recuperar els cossos, per tant s'han efectuat els treballs necessaris per arreglar la situació i, posteriorment, poder aixecar l'ultralleuger", ha precisat.

Segons ha explicat Aguirre, tot l'ultralleuger presentava danys estructurals. En el moment del reflotament, la cabina estava tancada i el cristall frontal s'havia trencat. A més, tota la resta de l'aparell estava completament trencada. "Preveient aquesta situació, durant el dia d'ahir i avui, els bussejadors van assegurar-ho tot", ha afegit. Finalment, les restes de l'ultralleuger i les dues víctimes mortals han estat traslladades fins al port de Palamós perquè les instal·lacions de Roses no disposen del calat suficient perquè el vaixell remolcador 'Punta Mayor' pugui atracar-hi. Tots aquests treballs han despertat l'interès de diversos veïns de Roses que s'han apropat fins al port del municipi.