El Cos d’Agents Rurals i les Agrupacions de Defensa Forestal (ADF) han activat el dispositiu especial de prevenció per garantir el transport segur de la Flama del Canigó, que encendrà les fogueres de la revetlla de Sant Joan arreu del país.
L’operatiu es desenvolupa en col·laboració amb l’Associació Coordinadora de la Flama del Canigó, la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC) i Òmnium Cultural, amb l’objectiu de vetllar pel correcte desenvolupament dels actes i reduir els riscos d’incendi forestal en un període especialment sensible.
El dispositiu s’ha posat en marxa aquest diumenge amb el suport als equips de foc encarregats de regenerar la Flama al cim del Canigó i de coordinar-ne posteriorment el trasllat fins als municipis catalans, on arribarà el dia 23 de juny per encendre les tradicionals fogueres.
Enguany hi ha 203 equips de foc inscrits per participar en el transport de la Flama. La majoria utilitzen quinqués, un sistema que incrementa la seguretat i redueix el risc de provocar incendis durant el recorregut.
Seguiment especial als trams forestals
Els Agents Rurals han reforçat l’operatiu amb la participació de la Unitat de Suport d’Actuacions Especials (USAE), que farà el seguiment del recorregut entre el cim del Canigó i Coll d’Ares, una zona de difícil accés i amb limitacions de comunicació.
Paral·lelament, les ADF coordinades pel Secretariat Nacional de Federacions d’ADF donaran suport al transport de la Flama, especialment en els trams que travessen zones forestals i camps agrícoles de secà.
L’objectiu és garantir que tant el trasllat de la Flama com les celebracions vinculades a la revetlla es desenvolupin amb les màximes garanties de seguretat.
Crida a la prudència durant la revetlla
Els Agents Rurals han fet una crida a la responsabilitat de totes les persones participants en el transport de la Flama i també dels organitzadors de les fogueres de Sant Joan.
Durant els pròxims dies, el cos intensificarà les tasques de vigilància per comprovar que les fogueres disposin de les autoritzacions corresponents i compleixin les mesures de prevenció d’incendis. També es reforçaran els controls sobre l’ús de material pirotècnic.
Segons la normativa vigent, les fogueres no poden situar-se a menys de 400 metres de terreny forestal o agrícola. Quan aquesta distància no es pugui respectar, és necessari disposar d’una autorització específica del Departament d’Agricultura.
Un equip mixt portarà la Flama fins a Santa Perpètua
Per segon any consecutiu, un equip integrat per voluntaris de les ADF i membres dels Agents Rurals traslladarà la Flama a peu i en bicicleta des de Coll d’Ares fins a la seu central dels Agents Rurals, a Santa Perpètua de Mogoda.
L’arribada es completarà amb un acte institucional en què un grup d’infants recorrerà els darrers metres amb la Flama i encendrà el peveter. L’acte comptarà amb la participació de representants dels Agents Rurals, les ADF, la FEEC, Òmnium Cultural, l’Associació Coordinadora de la Flama del Canigó i l’Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda.

