Banyoles suspèn la 47a edició de la Fira de Sant Martirià per la DNC

Tanmateix es mantindrà l’exposició d’Aparadors Vius

L’Ajuntament de Banyoles (Pla de l'Estany) ha anunciat la suspensió de la 47a edició de la Fira de Sant Martirià, prevista entre el 14 i el 16 de novembre, arran de la prohibició del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de celebrar certàmens ramaders amb presència animal a la demarcació de Girona, com a mesura preventiva per contenidor el focus de Dermatosi Nodular Contagiosa (DNC) detectat en diverses explotacions bovines de l’Alt Empordà.

La decisió afecta directament la celebració de la Mostra del Cavall i l’Ase Català i de la 20a Mostra de Races Autòctones dels Països Catalans, que conformaven el nucli principal de la fira. La regidora de Promoció Econòmica, Anna Tarafa, ha explicat que “el 90% de les activitats de la fira estan vinculades amb la ramaderia i la presència d’animals, de manera que, per coherència i responsabilitat amb el sector, hem decidit suspendre l’esdeveniment en la seva totalitat”. Tarafa ha expressat la seva confiança que “la situació sanitària millori aviat” i ha reiterat “el compromís de l’Ajuntament amb el món ramader, ànima i essència de la Fira de Sant Martirià”.

El consistori també ha descartat mantenir el mercat d’artesania, que cada any acull més d’un centenar d’artesans, perquè “el 95% de les 30.000 persones que visiten Banyoles durant el cap de setmana de la fira ho fan per veure els animals i les activitats vinculades al bestiari”, segons la mateixa regidora. En aquesta edició s’havien rebut 133 sol·licituds per participar-hi.

Malgrat la suspensió, l’Ajuntament mantindrà l’exposició d’“Aparadors Vius”, que s’estendrà del 24 d’octubre al 24 de novembre. Un total de 12 aparadors de comerços buits del centre de la ciutat acolliran obres d’artistes locals i de diferents centres d’art, amb pintures i fotografies inspirades en els animals i espais més emblemàtics de la fira, com cavalls, ases o galls. Tarafa ha recordat que “aquesta iniciativa, que ja es va fer l’any passat, dóna vida als locals buits i visibilitat als artistes banyolins”.

La campanya inclou un joc participatiu en format de mots encreuats, que proposa relacionar les obres exposades amb la seva ubicació. Entre els participants se sortejaran diversos vals regal per a classes de pintura i dibuix, així com xecs de 50 euros gentilesa de l’Associació Banyoles Comerç i Turisme.

Amb aquesta decisió, Banyoles prioritza la seguretat sanitària i el suport al sector ramader, alhora que manté viva la connexió cultural i artística amb una de les seves fires més estimades.