L’Ajuntament d’Olot (Garrotxa) ha posat en marxa aquesta setmana una diagnosi sobre l’ús del català als comerços de la ciutat, amb l’objectiu de fer una auditoria completa de la llengua emprada als rètols, cartells i atenció al públic. La iniciativa forma part del Pla d’Impuls al Català, promogut conjuntament amb DinàmiG, l’Associació de Comerciants d’Olot (ACO), el Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) i la Generalitat de Catalunya.
Els tècnics ja han visitat el 70% dels 600 establiments de la ciutat, majoritàriament situats al centre, i es preveu que els resultats es donin a conèixer abans de finals d’any. L’acció, coordinada per la Regidoria de Llengua Catalana, vol assegurar que la retolació i l’atenció al públic siguin, com a mínim, en català, d’acord amb la normativa vigent.
La regidora de Comerç i Promoció de la Ciutat, Gemma Canalias, i la regidora de Llengua Catalana, Susanna Pagès, han acompanyat els tècnics en part del treball de camp. “El comerç és un motor de cohesió social i identitat local. Per això fem aquesta revisió per valorar la retolació i, alhora, l’ús oral del català dins dels establiments”, ha explicat Canalias.
Un cop feta l’anàlisi, els comerços reben informació sobre la normativa lingüística i sobre els serveis d’acompanyament i assessorament que ofereix DinàmiG per facilitar el compliment. “Volem promoure un canvi positiu cap a una atenció més propera i en català, defensant la llengua com un valor compartit”, ha afegit Pagès.
La diagnosi s’emmarca en la campanya “En català amb tothom”, que agrupa diverses accions per fomentar l’ús social de la llengua. Entre les iniciatives recents hi ha el cicle de cinema en català, les polseres de les Festes del Tura, entrades gratuïtes al cinema per a alumnes de primària o la producció d’un vídeo amb testimonis d’aprenents de català.
En els mesos entrants, el consistori preveu noves mesures com la creació d’una bústia del català, la revisió del reglament intern d’ús lingüístic, campanyes de foment de la lectura en català i pancartes en equipaments esportius.
A més, Olot serà l’any vinent un dels municipis on es farà l’Ofercat, l’estudi que mesura l’oferta comercial en català i que analitza aspectes com la retolació, la llengua oral d’atenció al públic i la disponibilitat lingüística. L’última edició es va dur a terme el 2010 i permetrà obtenir indicadors actualitzats sobre l’ús de la llengua al comerç olotí.