Esbufegades, laments i renecs. A l’estació de Maçanet-Massanes de Renfe aquest matí tot eren cares llargues, d’angoixa i de confusió entre els usuaris de tren. La circulació s’ha suspès a primera hora per la caiguda d’un arbre i ha obligat a tallar la via entre Blanes i Maçanet. En un principi no passava cap tren, però al cap d’una estona s’ha recuperat el servei en direcció a Girona. Cap a Blanes, però, només es podia fer en un dels autobusos que s’han habilitat com a servei alternatiu.
Això ha provocat que molts passatgers no poguessin continuar amb els plans previstos del dia. Per exemple, un dels usuaris afectats, en Santi Escura, ha sortit a les set del matí de Mollet del Vallès (Vallès Oriental) perquè a les onze havia de ser a Girona per fer un tràmit burocràtic important.
Primer s’ha trobat que l’estació de la població vallenca era tancada. Després, que l’han fet baixar a Sant Celoni on, segons Escura, “tot era desinformació”. “S’anaven tirant la pilota un a l’altre, la gent corrents cap amunt, cap avall, al final hem arribat fins a Maçanet on el tren s’ha aturat del tot”, exposa.
Un cop a l’estació selvatana, els han dit que podrien agafar un autobús. Escura, però, ha optat per trucar a un amic perquè el recollís, ja que necessitava ser a Girona abans de les onze i no es refiava del vehicle alternatiu.
Per a l’usuari, el servei de Renfe és “molt deficient”. “D’acord que ha caigut un arbre i són coses que poden passar, però aquí es veu la mala gestió que hi ha a tota la infraestructura, i sobretot les males maneres del personal, que et tracten com si fossis un ramat”, critica.
En aquest sentit, dos usuaris afectats més, l’Àngel Bueno i la Carola Miranda, no entenen que es necessitin “hores” per treure un arbre. “Hi ha gent esperant des de les set del matí i són ja les onze i encara no circulen trens”, han lamentat. La parella ha sortit a les sis del matí de Torroella de Montgrí (Baix Empordà) i han agafat el tren a Flaçà (Baix Empordà) per anar a Blanes (Selva). Una altra de les seves queixes és per què ningú els ha avisat que els trens no funcionaven bé: “Si ens ho arriben a dir a Flaçà, no haguéssim agafat el tren”, apunten.
Un cop eren al comboi, s’ha aturat a Caldes de Malavella. Primer els han portat a l’estació de Sant Celoni en bus, però després els han fet canviar de vehicle per anar a Maçanet. “Ens han marejat com una perdiu”, retreuen. El seu pla era arribar a Blanes a les vuit del matí, però a les onze encara eren a l’estació de Maçanet esperant un autobús que els portés al seu destí.
Una situació semblant a la que han viscut en Pau i la Isabel. Ells són monitors del cau Santa Susanna de Montagut (Garrotxa) i anaven amb vuit joves d’entre 14 i 16 anys. “Ens hem trobat que la via estava tallada a partir de les Planes, i hem hagut d’agafar un bus que ens ha portat fins a Maçanet”, exposen.
Ells havien d’arribar a les onze a Colera (Alt Empordà) però també han hagut de canviar de plans. “Estem improvisant, ajustarem les activitats i farem el que podrem”, assenyalen. La seva principal queixa, com la resta d’usuaris, és la manca d’informació: “Hem anat agafant informació pel mòbil, perquè per part d’ells [Renfe] no ens han dit res de res”.
A més, també altres passatgers com la Itziar s’han trobat una complicació afegida. Ella viatjava amb el seu gos i va comprar el bitllet de l’AVE per poder portar l’animal amb ella.
Ara bé, quan ha volgut pujar al bus que s’ha habilitat pel tall de circulació, li han barrat l’entrada al gos. “No hi ha dret, he pagat un bitllet, i si els trens no funcionen i hem d’agafar un autobús, que facin una excepció i ens deixin pujar-hi el gos. Si no, com ho faig jo ara?”, es preguntava amb to de desesperació.
De fet, també una altra crítica repetida és que tots han hagut de pagar el bitllet, i després no els han volgut retornar l’import. “És un robatori en tota regla”, conclou Santi Escura.