L’entitat IAEDEN-Salvem l’Empordà ha presentat un recurs i diverses al·legacions contra l’anunci de licitació del contracte per a la redacció del projecte de la variant ferroviària d’ample ibèric de Figueres (Alt Empordà), que preveu la remodelació de l’estació de Figueres-Vilafant i comportaria la pèrdua de l’estació de tren al centre de la ciutat.
Segons l’entitat, la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) vinculada a l’Estudio Informativo del 2007 està caducada, ja que han transcorregut més de 16 anys i no compleix amb la llei ambiental vigent. A més, denuncien que la DIA no incorpora aspectes que avui són obligatoris, com la protecció d’espècies en perill d’extinció, zones humides o elements de patrimoni cultural com la pedra seca, reconeguda per la UNESCO el 2018.
L’associació recorda que la Silene sennenii, una planta endèmica de l’Empordà, ocupa part del traçat previst i que el túnel projectat ressegueix el rec de la Dona Morta, un espai d’elevada riquesa natural. També critiquen que l’Estudio Informativo no va incloure cap estudi de mobilitat, tot i ser obligatori segons la legislació catalana, i que el projecte inicial preveia executar les obres entre 2009 i 2012, uns terminis que s’han incomplert de manera flagrant.
A més, l’entitat assegura que el pla incompleix el Pla Territorial Parcial de les Comarques Gironines, aprovat el 2010, que estableix la preservació del pas del ferrocarril pel centre de Figueres com a corredor de transport col·lectiu.
IAEDEN defensa que una alternativa amb vies en trinxera tindria un cost inferior, seria menys lesiva pel territori i evitaria un augment de l’ús del vehicle privat. L’organització recorda que l’any 2008 ja es van recollir 6.439 signatures per reclamar una consulta popular sobre el futur del tren a la ciutat i avisa que emprendrà totes les accions possibles per impedir la pèrdua de l’estació al centre urbà.