La Guàrdia Civil ha intervingut 41.460 envasos de begudes alcohòliques, aliments i preservatius en diferents establiments i magatzems de Salt i Girona, després d’unes inspeccions realitzades entre finals de juliol i principis d’agost. L’operatiu, dut a terme per la Unitat d’Anàlisi i Investigació Fiscal (UDAIFF) de la Comandància de Girona, respon a funcions de resguard fiscal i de prevenció del contraban i del tràfic il·lícit.
Els agents van detectar l’entrada il·legal a la Unió Europea de productes provinents de Honduras, Guatemala, Tailàndia, l’Equador i Malàisia. Aquests articles estaven a la venda sense precintes fiscals ni la identificació de l’empresa responsable de la seva distribució a l’Espai Econòmic Europeu. En alguns casos, es tractava de productes falsificats que vulneraven la normativa europea de seguretat i salut pública.
Segons la investigació, els productes alimentaris incomplien el Reglament europeu 1169/2011 i la normativa espanyola d’etiquetatge. Presentaven deficiències com l’absència de la llista completa d’ingredients, manca d’informació sobre al·lèrgens o etiquetes en idiomes diferents de l’oficial de l’Estat. Pel que fa als preservatius, considerats productes sanitaris per a ús humà, tampoc complien la legislació vigent i s’han catalogat com a material de contraban i falsificat.
En total, s’han aixecat actes d’infracció valorades en 94.576 euros. El material intervingut s’ha posat a disposició del Departament d’Aduanes de la Jonquera (seccions de Contraban i d’Impostos Especials) i del Departament de Consum i Seguretat Alimentària de la Generalitat.
En el marc de l’operatiu, la Guàrdia Civil ha inspeccionat deu establiments i ha remarcat que aquest tipus de controls són clau per garantir la protecció del consumidor i evitar riscos per a la salut pública.