L’Ajuntament de Girona ha rebut una donació per part de la família que amplia el fons de Valentí Fargnoli del Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI). La donació ha estat realitzada per Rosa Maria Burdeos, besneta de Valentí Fargnoli Iannetta, qui el 23 de juliol va arribar a la ciutat de Girona des de París, on resideix. Després de visitar les instal·lacions del CRDI, Rosa Maria Burdeos va ser rebuda per l’alcalde Lluc Salellas, qui li va agrair la confiança dipositada en l’Ajuntament de Girona, i concretament en l’Arxiu Municipal, per a la preservació d’una part del llegat familiar de Fargnoli, un fotògraf de referència per a la ciutat. La visita va finalitzar amb la signatura de l’acta de recepció de la documentació i el compromís municipal de posar-la a disposició pública tan aviat com sigui possible.
L’alcalde de Girona, Lluc Salellas, ha destacat que “Valentí Fargnoli va ser una figura clau de la història visual de la nostra ciutat, i aquesta donació ens permet ampliar i preservar el seu llegat”.
El conjunt objecte de donació està format per 50 fotografies sobre paper de diversos formats, entre els quals predomina la postal, a més de sis dibuixos fets pel mateix Fargnoli, i diversos premis de concursos fotogràfics: un relleu emmarcat, una medalla i una ploma estilogràfica. En aquest sentit, cal remarcar l’interès de les fotografies de gran format incloses en la donació, una de les quals havia estat presentada a concurs. Pel que fa a la temàtica, predominen els retrats familiars, tant individuals com de grup, però també la fotografia de patrimoni, costumista i publicitària.
Sobre el conjunt fotogràfic, la majoria de les fotografies originals cedides mostren l’entorn familiar i el mateix Valentí Fargnoli, un fet que permet ampliar el coneixement que se’n tenia fins ara. També és destacable la presència d’ampliacions, poc habitual en el treball de l’autor, i molt especialment la corresponent a un treball artístic que va presentar en algun dels concursos en què participava. Per altra banda, la documentació acredita alguns dels premis obtinguts al llarg de la seva trajectòria creativa. Pel que fa als dibuixos, pertanyen a una etapa molt inicial de la qual se’n coneixen pocs treballs que hauran de ser objecte d’estudi.
El conjunt de fotografies en format postal correspon al treball més conegut de Fargnoli, tant per les seves característiques materials com pel fet que les imatges encara no eren conegudes. Aquestes fotografies se sumen a les nombroses imatges del fotògraf que custodia el CRDI i que formen part de l’arxiu personal de l’autor que es troba dispers en diversos arxius i fins i tot col·leccions particulars.
Es tracta de postals fotogràfiques que el mateix Fargnoli va posar a la venda a la farmàcia Pérez-Xifra de Girona, a l’establiment del sastre de Begur, a la rectoria de Rocacorba o a l’hostal de Ca l’Orench a Maçanet de la Selva. Aquest conjunt es classifica com a arxiu personal per diferenciar-lo del treball que va realitzar en el marc del projecte més valuós de la seva trajectòria, el Repertori Iconogràfic d’Espanya, dut a terme sota la direcció d’Adolf Mas i executat per diferents fotògrafs del país. El resultat d’aquest treball forma part de l’Arxiu Mas, i no de l’arxiu de Fargnoli, fet que l’ha salvat de qualsevol vicissitud alhora que l’ha mantingut en el panteó que la fotografia té reservat als seus protagonistes.
De fet, la seva implicació en aquesta empresa va propiciar que el fotògraf aprofités, en nombroses ocasions, la feina que se li encarregava per duplicar els seus treballs i d’aquesta manera obtenir uns negatius propis que comercialitzaria segons conveniències. Hi ha un nombre important d’imatges positives que, a diferència dels negatius de l’Arxiu Mas, estan quasi sempre retolades per tal d’identificar l’autoria i incloure la llegenda.
Per això, la donació feta per Rosa Maria Burdeos, besneta de Valentí, reforça la idea de l’arxiu Fargnoli entesa com una realitat conceptual, allunyada de la realitat material que, per raons òbvies, mai podrà existir. Aquest fet, però, no desdibuixa el projecte vital d’aquest fotògraf que va ser capaç de crear el conjunt fotogràfic més important de principi del segle XX a les comarques de Girona i pel qual té el compromís ferm de continuar en l’estudi i la difusió de la seva obra.