Les carreteres catalanes van registrar 15 accidents diaris l’any passat per xocs amb animals, dels quals 10 van ser amb senglars, segons dades del Servei Català de Trànsit (SCT). L’Alt Empordà és, juntament amb la Noguera i el Bages, una de les comarques amb més incidència, amb 2.799 sinistres registrats entre el 2014 i l’abril del 2025. Destaquen també la Selva (2.327) i el Segrià (2.247). En l’àmbit municipal, sobresurt Sant Feliu de Buixalleu (Selva), amb 314 sinistres en el mateix període, per darrere només de Lleida (699) i Artesa de Segre (383).
Un dels punts més innovadors per fer-hi front es troba precisament a la demarcació de Girona. L’any passat es va posar en marxa a Cabanelles (Alt Empordà) un sistema pioner d’alerta de presència de fauna mitjançant sensors i intel·ligència artificial. Instal·lat a l'N-260, activa senyals lluminosos dinàmics quan detecta animals a la via o als vorals. Només en els primers quatre mesos, el sistema es va activar 267 vegades.
Els xocs amb animals han augmentat prop d’un 50% entre el 2019 i el 2024. Si el 2019 se’n van registrar 3.843, el 2024 la xifra va arribar als 5.754 accidents, un 1,5% més que el 2023 i només per sota del rècord del 2022 (6.018). De fet, en el primer terç del 2025 ja se n’han registrat prop de 2.000. El 95% dels sinistres no comporten víctimes, però el 5% restant ha deixat, entre 2014 i 2024, 2.623 ferits lleus, 117 greus i 10 morts —tres d’elles només el 2017. Aquest 2025 ja s’han comptabilitzat tres víctimes mortals, dues de les quals motoristes implicats en accidents amb senglars, com el cas de la GI-600 a Tordera (Maresme) el 28 de març.
Els senglars són els animals que més incidents provoquen, amb 3.603 accidents el 2024 (un 63% del total). Els cabirols representen el 27%, mentre que gossos i gats no arriben al 5%. També hi ha hagut col·lisions amb bestiar boví, equí o aus rapinyaires, però amb incidències molt menors.
Per municipis, a banda dels citats, també destaquen Subirats (Alt Penedès) amb 271 accidents, Moià (Moianès) amb 265 i Tarragona ciutat amb 200, molt per sobre de Girona (96) o Barcelona (14). En termes de regió policial, les comarques centrals concentren el 45% dels accidents de fauna, mentre que a les comarques de Ponent els sinistres suposen el 57% del total, per l’elevada presència de camps de conreu, segons els Mossos. Als Pirineus la xifra se situa en un 49% i a les Terres de l’Ebre, un 40%. En canvi, a les zones metropolitanes no arriba al 15%.
Segons la sotsinspectora dels MossosMònica Carafí, en cas d’impacte amb fauna no s’han de fer maniobres evasives, sinó subjectar fortament el volant i frenar al màxim. Alertar els serveis policials permet elaborar un informe oficial per a les asseguradores. L’augment de fauna a la xarxa viària també ha portat a reforçar els consells de prudència, especialment en trams senyalitzats i en condicions de poca visibilitat, com la boira hivernal.
La cap de la Unitat de Trànsit de Lleida, Montse Fernandez, atribueix l’increment d’accidents a la manca de control de la reproducció d’animals. Subratlla també la importància de respectar la velocitat en vies de pas com la C-12 a Corbins i Llardecans (Segrià), la C-14 a Artesa de Segre i Ponts (Noguera) o l’A-2 a Granyanella (Segarra).
Per minimitzar la sinistralitat, les administracions també aposten pels passos de fauna, tant elevats com subterranis, per permetre que els animals travessin la calçada sense trepitjar l’asfalt. Carafí defensa que la coexistència és imprescindible: “els animals tenen dret al seu hàbitat” i cal garantir també la seguretat dels conductors.
Finalment, el vicepresident del Col·legi de Mediadors d’Assegurances de Girona, Joan Nogué, explica que moltes assegurances ja incorporen per defecte la cobertura per impactes amb fauna cinegètica. El cost addicional és d’uns 10 euros anuals, i pocs clients en prescindeixen, ja que “gairebé tothom coneix algú que n’ha patit un”. Si hi ha una batuda en el moment de l’accident, la responsabilitat pot recaure sobre els caçadors, a través de la Federació Catalana de Caça, fins a dotze hores després de l’operació.