Aprendre a menjar saludable amb l'ajuda de les noves tecnologies

175 escolars gironins d'entre 7 i 8 anys participen en un projecte per apropar la dieta mediterrània a les llars

Una dieta variada ha d'incloure fruita, verdura, carn, peix i ous, entre d'altres, i deixar de banda massa dolços o brioixeria industrial. I a l'hora d'ensenyar els nens a menjar saludable, les noves tecnologies són un bon aliat.

Això és el que es proposa el projecte '+Fruitaverdura 3.0', impulsat per l'empresa gironina Qpertin. En aquesta primera edició, hi prenen part 175 escolars gironins d'entre 7 i 8 anys. Tot i que part del projecte es porta a terme dins l'aula o bé amb la família, un dels moments més importants és la visita dels alumnes al mercat.

Aquí, amb l'ajuda de tauletes digitals, els nens van de parada en parada, participant en un joc que els ajuda a saber què cal menjar amb freqüència.

"Quantes vegades com a mínim hem de menjar peix en una setmana?". La pregunta l'ha feta una monitora al grup de nens d'entre 7 i 8 anys que s'estan davant d'una parada de peix del Mercat del Lleó. Són una quinzena d'alumnes i porten unes cinc o sis tauletes digitals, amb les quals fotografien el gènere que hi ha damunt el taulell.

"Tres cops", responen ells. I la monitora els contesta: "Molt bé, doncs quan acabeu de fer les fotos, anirem a veure les parades de fruita". Aquesta escena s'anirà repetint, més o menys semblant, durant tota aquesta setmana al mercat del Lleó. I és que, fins divendres, 175 escolars de segons de primària de les escoles Joan Bruguera, Domeny i El Bosc de la Pabordia recorreran les diferents parades, mirant tot allò que s'hi ven: fruita, verdura, carn, peix o ous, entre d'altres.

A diferència d'altres visites, però, aquí els nens hauran de buscar diferents codis QR que hi ha a les parades. I amb l'ajuda de tauletes digitals, aprendran quines són les característiques de cadascun dels aliments i per què és important que els mengin a casa. Després, abans de marxar, faran una foto de cadascun d'ells.

La visita al mercat, on els alumnes poden conèixer de primera mà els aliments que integren la dieta mediterrània, és un dels eixos del projecte '+Fruitaverdura 3.0', que vol conscienciar tant els menuts com les seves famílies que és important menjar saludable. L'artífex d'aquesta iniciativa és l'empresa gironina Qpertin, que per portar-la a terme (aquest és el primer cop que es fa) ha rebut una de les beques Educar Menjant, per valor de 3.000 euros, que atorga la Fundació Jaume Casademont.

Als infants i a les famílies

Segons explica la cofundadora i CEO de Qpertin, Iolanda Hernández, el projecte vol ensenyar hàbits saludables no només als infants, sinó també a les seves famílies. Per això, `+Fruitaverdura 3.0' s'ha dividit en tres fases.

D'entrada, els nens anoten en una fitxa tot allò que mengen diàriament durant tota una setmana. A partir d'aquí, s'engega la primera fase del projecte. A l'escola, cadascun d'ells dibuixa la seva pròpia piràmide d'alimentació, la que tenen a casa seva.

La segona fase del '+Fruitaverdura 3.0' és la visita al mercat del Lleó. Aquí, amb l'ajuda de les noves tecnologies, cadascun d'ells aprèn quins aliments ha d'incloure una dieta saludable. Després, ja de tornada a l'aula, dibuixen la piràmide alimentària de la dieta mediterrània, i la comparen amb els menús que fan a casa seva, per saber què han de millorar.

"Les noves tecnologies, com els codis QR i les tauletes digitals, ens ajuden a connectar millor amb els infants; per exemple, quan fan fotos, això fa que després recordin millor quins aliments han de menjar", concreta Hernández. La CEO de Qpertin també hi afegeix que, apart de conscienciar la quitxalla, també és important que les famílies s'hi impliquin perquè el projecte tingui èxit. "Els nens portaran la informació als pares, i ells són els qui l'hauran de posar a la pràctica i corregir aquella alimentació que no sigui correcta", concreta.

La primera edició de la iniciativa '+Fruitaverdura 3.0' es porta a terme a les tres escoles gironines durant tot aquest mes d'octubre. Des de Qpertin, però, la seva cofundadora ja explica que la intenció és poder-la estendre a més escoles en un futur.