Les associacions de veïns de Girona reclamen més patrullatge i més efectius de la policia

Volen auditories de seguretat per identificar les zones més insegures i dissenyar propostes per cada barri

La Coordinadora d'Associacions Veïnals de Girona (CAV) reclama més patrullatge i que es reforci la plantilla de la Policia Municipal. En un document entrat al registre municipal, exposen que caldria augmentar el nombre de patrulles durant la nit de dues a tres entre setmana i arribar fins a quatre el cap de setmana.

Aquesta mesura, remarquen, també hauria d'anar acompanyada d'un reforç de la figura de l'agent cívic, perquè sigui "una referència" veïnal en favor de la convivència "en clau de proximitat". Les associacions volen auditories de seguretat per identificar les zones més insegures i dissenyar propostes adaptades a cada barri i volen mantenir la interlocució amb l'Ajuntament amb mínim dues reunions l'any.

La CAV està formada per les associacions de veïnals del Barri Vell, Domeny - Pla de Domeny - Taialà, Eixample, Mercadal, Montjuic, Pla de Palau - Sant Pau, Pont Major, Sant Narcís, Santa Eugènia de Ter i Vista Alegre – Carme. Després d'un procés de debat i de la reunió mantinguda amb l'alcalde de Girona, Lluc Salellas, la regidora de Seguretat, Sílvia Aliu, l'intendent de la Policia Municipal, Joan Jou, i la inspectora Ana Belén Martínez, han elaborat un document amb propostes veïnals en matèria de seguretat.

En concret, la Coordinadora divideix les propostes en cinc punts. El primer és reclamar un reforç de la plantilla que es tradueixi en un increment de les patrulles, sobretot durant la nit. La idea és que passin de dues a tres entre setmana i arribin a quatre el cap de setmana.

En paral·lel, també demanen que es reforci la figura de l'agent cívic en horari de matí i de tarda: "Ha de ser una referència veïnal, ja que és un actiu en favor de la convivència en clau de proximitat".

Els veïns remarquen que "la seva presència uniformada reforça la percepció de seguretat en el sentit més ampli del concepte", posant el focus en la prevenció, el servei i l'atenció als veïns, entitats i establiments, la medicació i la recollida d'informació. "Hauria de tenir una presència més continuada en zones amb més concurrència veïnals dels barris", argumenten les associacions veïnals.

La tercera proposta és que s'engegui un procés d'auditoria de seguretat, a petició de cada associació de veïns, per identificar les zones més insegures i elaborar propostes, tant des del punt de vista policial com des de l'àmbit de la mobilitat, l'urbanisme i la convivència. Les associacions volen tenir un "paper actiu" d'acompanyament i supervisió, com a coneixedors de la realitat de cada barri.

Els punts quatre i cinc aborden la relació entre les associacions i l'Ajuntament. En aquest sentit, exposen que potser caldria "repensar i redefinir" la funcionalitat de les taules de seguretat i proposen mantenir una interlocució periòdicament amb el consistori amb, com a mínim, dues reunions anuals que permetin valorar les propostes, prioritzar-les, analitzar les dades estadístiques i "tenir un retorn" de les reunions de la Junta de Seguretat i de l'estat de les auditories de seguretat.

La coordinadora assenyala que la seguretat ciutadana requereix tant comptar amb els recursos necessaris com treballar amb mesures de caràcter preventiu. "La dotació de recursos, humans i materials, de la Policia Municipal és un element clau de la planificació en matèria de seguretat, i entenem que la dotació ha de ser suficient per donar cobertura a les necessitats ordinàries i extraordinàries de la ciutat", argumenten les associacions veïnals que subratllen, però, que això ha d'anar acompanyat també d'un "abordatge el màxim d'integral possible" vinculat a l'acció comunitària.