El Govern de la Generalitat de Catalunya està treballant en la configuració definitiva del projecte constructiu de les variants de les Preses i Olot, una de les obres viàries més importants de les comarques gironines, que permetrà culminar l’eix Vic-Olot per Bracons i alleugerir de trànsit els nuclis urbans que actualment travessa la carretera C-152. Aquesta actuació, llargament reivindicada, representa un salt qualitatiu en la mobilitat i la seguretat viària de la Garrotxa i contribuirà a millorar la qualitat de vida dels seus habitants.
El projecte dona resposta a una reivindicació històrica i representa un pas endavant en el desenvolupament econòmic i social de la comarca. La nova variant permetrà reduir el trànsit i el pas de camions per zones urbanes afectades de manera recurrent i contribuirà a completar la xarxa viària de les comarques gironines.
Aquesta es considera una actuació de gran complexitat tècnica, fruit d’un procés llarg i intens que ha permès assolir una proposta de consens amb el territori i el teixit econòmic, garantint alhora la integració ambiental i paisatgística de la infraestructura.
El projecte planteja una nova variant d'11 quilòmetres de longitud amb un carril per sentit que s’inicia a la rotonda del polígon de la Serra, a la Vall d’en Bas, on conflueixen les carreteres C-63, C-37 i C-152, i finalitza a la A-26, a Olot. L’objectiu és crear una via àgil i segura que connecti directament amb l’eix de Bracons i que alliberi de trànsit de pas els nuclis de les Preses i Olot, afavorint la mobilitat local i la cohesió territorial.
El traçat inclou infraestructures de gran complexitat tècnica que han estat dissenyades per integrar-se amb el medi natural i minimitzar l’impacte sobre el paisatge i el teixit agrícola. Entre els elements principals hi ha un viaducte sobre el riu Fluvià, situat al sud del túnel de la Pinya, amb una longitud aproximada de 540 metres, concebut amb criteris d’integració paisatgística i mesures de protecció acústica per reduir el soroll ambiental.
També s’inclou un tram soterrat de 900 metres sota els terrenys de la cooperativa Verntallat per preservar les zones de conreu, així com un túnel de prop de 2,5 quilòmetres sota la serra de Sant Valentí de la Pinya, que serà una de les obres més destacades del conjunt. A més, es construirà un viaducte de 500 metres sobre la riera de Riudaura, i un tram soterrat en fals túnel a la zona industrial del Pla de Baix, a Olot, amb l’objectiu de reduir l’impacte visual i acústic sobre les àrees més urbanitzades.
Per garantir la connectivitat ecològica i la preservació de la fauna, la variant incorporarà tres ecoductes a Torre d’en Llunes, les Coromines i la Garrinada, que permetran el pas segur d’espècies animals i milloraran la continuïtat dels hàbitats naturals de la zona.
Segons les estimacions del Govern, la nova variant reduirà el trànsit de pas a les Preses entre un 60% i un 90%, segons el tram, i a l’avinguda de Sant Jordi d’Olot la reducció serà d’un 30%. Aquesta descongestió tindrà un impacte directe sobre la seguretat viària i la qualitat de l’aire, a més de disminuir la contaminació acústica i facilitar la mobilitat dels veïns.
Per a la seva connexió amb els principals punts d’interès, el projecte inclou diversos enllaços viaris i rotondes, com els accessos a la carretera de Joanetes, on s’instal·larà una zona d’intercanvi modal amb aparcament i parades d’autobús; la rotonda de les Preses sud, a l’altura de la carretera de Xenacs; la connexió de les Preses nord amb la C-152 al polígon Pladevall; una rotonda a Olot oest per enllaçar amb la carretera de Riudaura i l’hospital; un doble accés al centre d’Olot, amb connexions cap a la carretera de Sant Joan de les Abadesses i l’avinguda d’Europa; i, finalment, l’enllaç d’Olot nord, que connectarà amb la A-26 i la carretera de la Canya.
El cost total del projecte s’estima en 427 milions d’euros (MEUR) i es tracta d’una de les inversions més importants de la Generalitat a la demarcació de Girona en els darrers anys. El projecte s’ha treballat de forma consensuada amb els ajuntaments i entitats del territori, i incorpora millores proposades per garantir la integració ambiental i la funcionalitat de l’obra.
Paral·lelament, el Govern ha impulsat quatre projectes complementaris destinats a mesures d’integració i compensació ambiental, així com accions per a la mobilitat sostenible i la millora de la urbanització en àmbits propers al traçat. Aquestes mesures inclouen la compra del volcà de la Garrinada, en compliment de la Declaració d’Impacte Ambiental, i altres actuacions destinades a la restauració paisatgística, la protecció dels cursos fluvials i la millora de la connectivitat entre els municipis afectats.
El Govern subratlla que aquesta obra té un impacte estructural en el conjunt de la xarxa viària catalana, ja que millorarà la connexió entre l’interior i la costa, facilitarà l’accés a infraestructures clau com la A-26 i l’eix transversal i potenciarà l’activitat econòmica i turística de la Garrotxa i les comarques veïnes.
La variant d’Olot i les Preses és una obra estratègica per a la mobilitat al territori i una aposta pel progrés, la sostenibilitat i el benestar de les persones que hi viuen i treballen.

