Enrique Morente obre el Festival de Músiques Religioses i del Món a Girona davant 400 persones

El cantaor ha combinat la missa flamenca tradicional amb escrits místics del segle XVI com Sant Joan de la Creu o Teresa d'Àvila

Morente ha apropat l'espiritualitat flamenca a unes 400 persones que aquest dissabte han assistit al concert de l'Auditori de Girona. Amb fragments de la missa flamenca tradicional, diversos textos sagrats de 'cante jondo' o escrits de Sant Joan de la Creu, el cantaor granadí ha mostrat tot el seu talent damunt de l'escenari. D'aquesta manera, ha arrencat l'onzena edició del Festival de Músiques Religioses i del Món, que se celebrarà a la ciutat de Girona fins el 18 de juliol. El cantaor ha ofert el concert titulat 'Concierto de textos sagrados', combinant la missa flamenca tradicional amb escrits místics del segle XVI com Sant Joan de la Creu o Teresa d'Àvila.


El director del Festival de Músiques Religioses i del Món, Víctor Garcia, ha destacat que, després de la desaparició de Camarón de la Isla, el cantaor granadí és la figura 'més destacada' del flamenc. Garcia ha remarcat que el treball de Morente és l'estil més 'pur' de la música flamenca i el més 'clàssic'. Referent al programa del Festival, Garcia ha explicat que les actuacions d'enguany són 'molt fresques' i que la programació està vertebrada en dos grans eixos: la música antiga per un costat i les músiques del món per un altre.

D'altra banda, Garcia ha destacat que en el concert d'aquest dissabte només hi han assistit unes 400 persones –la meitat de l'aforament de l'Auditori de Girona– ja que, segons ha dit, és un cap de setmana 'especial' pel llarg pont de Sant Joan. Tot i això, ha explicat que de cara al proper concert, el de Maria del Mar Bonet, totes les entrades ja estan exhaurides.

Sant Fèlix acollirà concerts

En aquesta onzena edició, destaca la incorporació de l'Església de Sant Fèlix com espai on s'oferiran diversos concerts. Després dels treballs de restauració de la nau central aquesta església emblemàtica de la ciutat de Girona s'incorpora al Festival de Músiques Religioses.

Els diferents espais on també s'oferiran concerts són el Claustre i les escales de la Catedral de Girona, l'Auditori Palau de Congressos de la ciutat i l'Auditori de la Mercè. Segons explica el director del Festival, les escales de la Catedral es reserven pels concerts més multitudinaris com, per exemple, el que aquest proper dilluns oferirà Maria del Mar Bonet.

La cantant mallorquina actuarà al costat d'una massa coral integrada per unes 180 cantaires que agrupa nou corals gironines. Garcia explica que aquest concert ha estat complex de preparar per la quantitat de persones que actuen. Maria del Mar Bonet recupera el projecte 'Amic, amat', que va estrenar l'any 2004 i que li va valer el premi Ciutat de Barcelona.

Un 'mosaic' d'orígens i gèneres

L'oferta seguirà a la ciutat de Girona, que acollirà fins el 18 de juliol diversos artistes d'arreu del món. El director del Festival ha destacat que la programació d'aquesta onzena edició és un 'mosaic autèntic' d'orígens i gèneres molt diversos.

Formaran part del Festival de Músiques Religioses i del Món 'Fretwork', un consort de violes de 'L'art de la fuga' de Bach, o 'Staff Benda Billi', una formació del Congo integrada per persones que pateixen tetraplègia a causa de la poliomielitis, que oferiran a Girona 'Très très fort', en el qual expliquen la seva dura realitat quotidiana desplegant una mescla de rumba congolesa i sons d'altres procedències com ara el funk o el reggae melòdic.

També hi ha cabuda per 'Anonymus 4', una formació femenina a capella que viatja a l'edat mitjana per interpretar polifonies recollides al còdex de 'Las Huelgas'. La formació 'Exaudi Nos' descobreix una de les obres mestres de Joan Brudieu, 'Rèquiem'. El cantant basc Kepa Junkera, guardonat amb un Grammy Llatí, també actuarà en el marc del Festival de Músiques Religioses i del Món amb els seus treballs arrelats en la tradició.

D'altra banda, el projecte musical dedicat a la reelaboració del patrimoni musical ibèric 'Anjana' també actuarà a Girona, així com també ho farà Rinaldi Alessandrini al capdavant del seu 'Concerto Italiano', una actuació centrada íntegrament en obres d'Antoni Vivaldi.

El Festival acull també un dels organistes més apreciats del món: Benjamin Alard, que oferirà un programa dedicat a Bach i a Mendelssohn. I un any després de la mort de la ballarina i coreògrafa Pina Bausch, l'onzena edició del Festival de Músiques Religioses i del Món homenatjarà la reina de la dansa alemanya amb la projecció de 'Le Sacre du printemps'.

El clavecinista francès Pierre Hantaï s'enfrontarà per primera vegada a l'execució de l'obra de Bach 'El clavecí ben trempat'. Cantants d'arreu del planeta són els que es reuniran en aquesta onzena edició, com és el cas d'Alim Qasimov intèrpret més important de 'mugham', el gènere de cançó tradicional d'Azerbaidjan, construïda a partir de textos de poesia clàssica.

D'altra banda, el 'Quartet Albada' interpretarà el 'Rèquiem' de Mozart amb instruments d'època i amb criteris històrics. Segueix la programació el cantant africà Salif Keita amb el seu nou treball discogràfic 'La différence'. Originari de Mali, Keita recorre els escenaris des de fa més de 25 anys.

Completa la programació Anour Brahem, que en el seu nou treball titulat 'The Astouding Eyes of Rita' s'endinsa en les tradicions musicals àrabs, i el treball 'Els contes africans de Nelson Mandela', un recull de 32 històries de la tradició popular transmeses oralment de generació en generació i recopilades per Nelson Mandela, que pretén acostar a la tradició i les cultures africanes a partir de faules populars.

Un 15% menys de pressupost

D'altra banda, el director del Festival, Víctor Garcia, ha destacat que a causa de la conjuntura econòmica actual l'onzena edició ha patit una retallada del 15% en el seu pressupost. Tot i això, Garcia ha remarcat que s'han mantingut el nombre de concerts i s'ha apostat per la 'màxima' qualitat. No obstant, Garcia ha explicat que, de cara a l'any vinent, 'segurament' hauran de reduir un altre 15%, cosa que sí que afectarà al nombre de concerts però 'no en la qualitat', ha remarcat