Clou la 61ena Fira de Mostres amb 57.000 visitants durant cinc dies

La xifra supera la de l'any passat en dues mil persones més

La Fira de Mostres de Girona consolida el seu creixement i tanca aquest vespre les portes de la seva 61ª edició amb una assistència orientativa de 57.000 visitants durant cinc dies (del 28 d’octubre a l’1 de novembre) i una valoració molt positiva per part dels seus organitzadors.

El saló supera la xifra de l’any passat, que va ser de 55.000 persones. Coralí Cunyat, directora de Fira de Girona, ha explicat que “estem molt contents de com ha anat tot plegat perquè amb aquestes xifres ens consolidem com una de les fires multisectorials més importants de Catalunya.

El número de visitants ha crescut, arribant a un número considerable tenint en compte que hi havia pont i molta gent ha marxat fora. També els expositors han anat a l’alça, amb un 6% més respecte als de l’any passat. Això ens anima a seguir treballant per millorar de cara a properes edicions”.

La majoria de les prop de 300 empreses que han participat a la Fira de Mostres tancaran aquesta edició amb una valoració molt satisfactòria, millorant les enquestes de l’any passat. “Els resultats ens diuen que hem crescut pel que fa a la satisfacció dels nostres expositors. Han valorat l’experiència amb un ‘molt bé’ o un ‘bé’ un 90% dels expositors, quan l’any passat ho va fer un 82%.

Llavors un 95% ens va dir que repetiria i ara ha respost així un 98%”, explica Coralí Cunyat. Dels enquestats, un 71% ha aconseguit el resultat que s’esperava després de cinc dies, quan el 2022 aquesta mateixa pregunta la va respondre positivament un 69%. “Estem molt satisfets d’haver-nos convertit en una fira emblemàtica, tradicional i que s’ha pogut recuperar del cop que va suposar la pandèmia, amb una tendència cada cop més positiva”.

Pel que fa a les activitats, l’Escenari Girona Excel·lent ha esgotat les entrades i ha augmentat l’aforament inicialment previst, arribant una participació total de 1.040 persones. També han estat plens, per exemple, els sis tallers impulsats per la Diputació de Girona per aprendre a utilitzar els desfibril·ladors externs automàtics (DEA).

L’Espai Calma rep 250 visites durant cinc dies

Una de les principals novetats de l’edició d’aquest any és que la Fira de Mostres ha acollit un Espai Calma de prop de 200 m2 dirigit a persones amb neurodiversitat, que ha tingut com a principal objectiu oferir una zona lliure d’interferències sensorials, al mateix temps que ha donat visibilitat al Transtorn de l’Espectre Autista (TEA).

Durant cinc dies ha rebut 250 visitants, dels quals 170 han sigut usuaris de l’espai i la resta, visitants que s’hi han acostat per conèixer la iniciativa. El 80% dels usuaris han estat infants acompanyats dels seus pares i mares, amb una edat mitjana de 7 anys.

N’ha fet una valoració molt positiva Sílvia Bosch, regidora de Benestar Emocional de l’Ajuntament de Girona: “Estem molt satisfets d’aquesta iniciativa, del servei que hem donat a les famílies i sobretot de la visualització que hem aconseguit pel que fa a la temàtica de l’autisme.

Els usuaris han trobat un espai de benestar, que conforta el seu estat i que els ha permès aïllar-se a nivell sensorial. Vetllarem perquè iniciatives com aquestes puguin tenir una continuïtat i donarem resposta a totes les necessitats que ens arribin”.

Un 6% més d’ocupació

La Fira de Mostres de Girona d’aquest 2023 ha tingut un 6% més d’ocupació respecte a l’any passat. El saló multisectorial amb més participació d’empreses i afluència de visitants de les comarques gironines, continua creixent els últims anys des de l’aturada del 2020 per la pandèmia del coronavirus.

Dels 257 expositors del 2021 s’ha passat als 295 d’aquesta 61ª edició, el que significa una mitjana de creixement d’uns 20 expositors per any. Malgrat perdre algunes de les companyies de maquinària industrial i d’obra pública que hi havia situades a la zona de la Devesa, la Fira continua captant noves empreses i l’índex de fidelitat d’aquestes és proper al 80%, el que vol dir que la majoria d’expositors hi ha assistit amb anterioritat i han decidit repetir l’experiència.

Aquest 2023 també ha crescut la superfície del saló, passant dels 7.782 m2 de la passada edició als 8.090 m2 actuals.

Durant cinc dies a la fira hi ha estat presents la majoria dels sectors del teixit empresarial del territori. Ha crescut la presència d’aquelles empreses que pertanyen als serveis, l’emprenedoria i la mobilitat elèctrica (37,55%); i també del sector de l’alimentació (22,27%). S’han mantingut en xifres similars el sector de la decoració i construcció (27,07%), i la indústria i tecnologia (13,1%).

El 68,12% de les companyies que hi han participat provenen de les comarques gironines, un 10% menys respecte a l’edició de l’any anterior. D’aquestes, més d’un 26% són de la ciutat de Girona. Del total d’expositors, al voltant d’un 16% prové de la demarcació de Barcelona, un 0,44% ho fa de la província de Tarragona i gairebé un 14% són de fora de Catalunya.

Desenes d’activitats

Paral·lelament als expositors, la 61ª edició de la Fira de mostres ha ofert als seus visitants diverses activitats, com ara xerrades, tasts, taules rodones i tallers. A l’Escenari Girona Excel·lent, s’hi han presentaran novetats relacionades amb el segell de qualitat agroalimentària de la Diputació de Girona, que reconeix els millors productes de les comarques gironines.

Els assistents han pogut degustar-los en diversos tastets. N’hi ha hagut de làctics, compotes de poma, infusions, galetes, avellanes, vins, olis, conserves, embotits, arròs, cafès i mel, entre d’altres, amb la participació d’empreses com ara Anela, La Selvatana, Xiquella, Pibernat, Empordàlia, Celler Pere Guardiola, Oli Fontclara, Arròs Molí de Pals i Nuasets.

S’hi ha dut a terme un taller gastronòmic patrocinat pel projecte Menja’t Girona, un Pla de Sostenibilitat Turística en Destinació finançat amb fons europeus Next Generation amb el qual Girona busca diversificar l’oferta turística cap a d’altres barris, potenciar els productes de circuit curt i reforçar la cohesió social a la zona de Santa Eugènia.

S’hi ha sumat l’emissió en directe de L’Arca d’en Nogué, del programa El Suplement, de Catalunya Ràdio. L’altre espai destacat de la Fira de Mostres és el Saló de l’Emprenedoria, impulsat per l’Associació d’Empresaris i Emprenedors de Girona (AEEG) i que ha ofert cada dia presentacions, xerrades i sessions de networking.