La 'Madona de Portlligat' de Dalí torna a exposar-se a Catalunya per primer cop en 73 anys

L'obra es pot veure fins el 22 de febrer al Teatre-Museu de Figueres

Una de les “obres mestres” de Salvador Dalí torna a exposar-se a Catalunya, per primera vegada en 73 anys. Es tracta de la ‘Madona de Portlligat’, una obra “monumental” del geni empordanès que fins el 22 de febrer es pot veure en una de les sales del Teatre-Museu Dalí de Figueres.

Un oli sobre tela que Dalí va pintar el 1949 i que es va exposar a Catalunya per darrera vegada l’any 1952. Les grans dimensions del quadre, fa prop de tres metres d’alçada, han dificultat el trasllat des del Museu d’Art de Fukuoka, al Japó. La directora dels Museus Dalí, Montse Aguer, assenyala que “normalment” no se solen cedir obres tan grans, però ha explicat que el museu nipó ha valorat que ‘La Madona de Portlligat’ s’exposi on “hi ha la gran obra de Dalí”.

La història

L’any 1949, Salvador Dalí va demanar audiència amb el Papa Pius XII a Roma. Els motius eren, d’una banda, demanar-li permís per casar-se amb Gala que havia estat casada anteriorment i també mostrar-li un primer esbós del què acabaria sent “una de les obres mestres” del geni empordanès, ‘La Madona de Portlligat’.

Un quadre que presenta la figura d’una Gala “suau” sustentant un nen amb un tros de pa a la part del tronc, tot plegat amb els elements clàssics del surrealisme dalinià, com un rinoceront, elements arquitectònics de pedra seca o unes olives, en referència a com es dirigia Dalí a Gala, ‘oliveta’.

“Ens parla de Gala, de renaixement, d’espiritualitat o misticisme nuclear, justament quan se celebra l’aniversari del llançament de la bomba”, assenyala la directora dels Museus Dalí, Montse Aguer.

Al fons de totes aquestes figues, però, destaca el mar de Portlligat on va ser pintat el quadre i que dona nom a la peça. “Una obra que s’apropa a la perfecció”, assegura Aguer, que celebra que ‘La Madona de Portlligat’ torni a Catalunya, després de marxar-ne el 1952, quan es va poder veure a Barcelona.

Ara, 73 anys després, ha recorregut mig món per tornar-se a exposar, en aquest cas al Teatre-Museu Dalí de Figueres. Un fet “poc habitual”, ja que es tracta d’una obra de grans dimensions i que no sol prestar-se entre museus d’arreu del món. A més, aquesta havia de venir del Museu d’Art de Fukuoka i recórrer els més de 10.000 quilòmetres que hi ha fins a la sala de Figueres.

Aguer ha explicat que la direcció del centre japonès “ha valorat molt” el fet que el préstec fos per anar “on hi ha la gran obra de Dalí”, a Figueres. La directora dels Museus Dalí reconeix que “ha presentat dificultats” per tot el que implica el viatge. De fet, per poder fer entrar el quadre al Teatre-Museu es va haver de desmuntar una finestra del centre. “S’havia de veure, es tracta de la darrera gran obra de Dalí”, assenyala.

Un audiovisual i fotografies

Les grans mides de la peça -2,75 metres d’alçada per 2,09 d’amplada- van fer que el mateix Dalí considerés que el quadre era “més fàcil de pintar que de transportar”. En aquest sentit, l’exposició, que només consta d’una obra, la ‘Madona de Portlligat’, s’acompanya amb imatges del transport del quadre quan va viatjar a les galeries Carstairs de Nova York, amb la supervisió del pintor.

De fet, es va haver d’hissar des del carrer fins al sisè pis de les galeries amb una grua, perquè no entrava ni per la porta ni a l’ascensor. L’escena va ser documentada pel fotògraf Mark Kauffman i publicat a la revista ‘Life’, sota el títol de ‘Madona in Mid-air’.

Activitats associades

L’exposició, a més, serveix per fer un seguit d’activitats associades i divulgatives. D’una banda, es farà un cicle de cinc conferències, que incidirà en els diferents aspectes que conflueixen en l’obra. Tractaran sobre la transcendència del fet científic després de l’impacte de les bombes d’Hiroshima i Nagasaki, el retorn a la iconografia religiosa, la reivindicació de l’acte de pintar i el bagatge cultural renaixentista o l’omnipresència simbòlica del paisatge de Cap de Creus i de Gala.

En paral·lel, des de la Fundació Salvador Dalí han plantejat un programa que permet experimentar el museu com “un espai viu, de reflexió i socialització”. En aquest sentit, s’ha posat a disposició d’escoles alguns recursos i activitats arrenglerats amb el currículum de cada centre. El programa, amb propostes diferenciades per a primària i per a secundària, es desplega en dos recursos pedagògics, tres activitats i dos tallers.

El director general de la fundació, Fèlix Roca, destaca la importància que té per a ells divulgar l’obra de Dalí “especialment en joves”. “Ens dediquem a això, per a nosaltres és un col·lectiu molt important, que potser no s’interessa massa per l’art i el volem apropar”, ha reblat.