Red Eléctrica comença les obres del tram aeri de la MAT

Consisteix en el tram comprés entre Bescanó i Santa Llogaia d'Àlguema

Red Eléctrica ha començat les obres del tram aeri de la MAT entre Bescanó (Gironès) i Santa Llogaia d'Àlguema (Alt Empordà). Els treballs, que s'han iniciat amb la cimentació de les bases que aguantaran les torres, es fan en quatre trams de manera simultània, on ja hi ha acords amb els propietaris afectats.

Aquest part del projecte dels 400 kV era la que estava més endarrerida i ha de servir per connectar la subestació de Bescanó amb el tram de la interconnexió, on la línia s'endinsarà al subsòl i anirà soterrada mitjançant una rasa. Entre Bescanó i Santa Llogaia, la MAT tindrà 115 torres i passarà per una quinzena de municipis. L'obra té un pressupost de 44,55 MEUR i s'enllestirà a finals del 2014.

Aquest tram aeri de la MAT és el que ha de permetre transportar els 400 kV des de la subestació de Bescanó (que va entrar en servei el juliol del 2011) fins a l'estació conversora de Santa Llogaia (el punt d'inici de la interconnexió). En total, abasta una quinzena de municipis a cavall del Gironès, el Pla de l'Estany i l'Alt Empordà.

De tots els trams en què s'ha subdividit la MAT al seu pas per les comarques gironines, el tram aeri entre Bescanó i Santa Llogaia era el que tenia la tramitació més endarrerida. Ara, però, les màquines ja han entrat sobre terreny per començar a aixecar les 115 torres per on passarà l'estesa de la molt alta tensió.

D'entrada, els operaris han començat a cimentar les bases que aguantaran les estructures metàl·liques. Els treballs s'estan fent de manera simultània en quatre llocs -on ja hi ha acords amb els propietaris- i els executen empreses subcontractades. Entre aquests indrets es troben, per exemple, les parts del traçat situades a l'inici i al final del tram o també en terrenys de Canet d'Adri (Gironès).

Fins ara, els acords a què ha arribat Red Eléctrica amb els propietaris afectats li permeten aixecar 84 de les torres. En paral·lel a l'inici de les obres, l'empresa continua negociant amb la resta d'afectats per poder tancar les compensacions que hauran de percebre.

Un pressupost que frega els 45 MEUR

El pressupost total del tram aeri entre Bescanó i Santa Llogaia frega els 45 MEUR. Es preveu que aquesta part de l'obra estigui acabada i tota la línia pugui entrar en tensió a finals del 2014. A més, amb la construcció d'aquest tram també s'aprofitarà per compactar amb la MAT dues línies existents de 220 kV i de 132 kV.

Aquest tram dels 400 kV s'estén al llarg de 44,2 quilòmetres, al llarg del qual les torres de la MAT creuaran municipis com Bescanó, Sant Gregori, Canet d'Adri, Palol de Revardit, Sant Julià de Ramis, Cervià de Ter, Viladasens, Bàscara, Garrigàs, Borrassà i Santa Llogaia d'Àlguema (fins arribar a una quinzena).

Nova subestació a Santa Llogaia

A més de l'inici dels treballs per aixecar les torres, les màquines també han començat a fer els moviments de terra de la nova subestació que hi haurà a Santa Llogaia d'Àlguema. Des d'aquí, es rebran els 400 kV procedents del tram aeri i es distribuiran cap a la subestació que Endesa ha construït a l'indret, cap a la que servirà per alimentar el TAV i cap a l'estació conversora (que rebaixarà la tensió de la línia per permetre que creui soterrada els Pirineus).

El tram aeri de la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia és el que servirà per tancar el cercle i permetrà que els 400 kV creuin la demarcació. Transportar l'energia fins a l'Alt Empordà suposarà reforçar l'alimentació elèctrica a la comarca, alimentar el tren d'alta velocitat i enllaçar amb el tram de la interconnexió amb França.

Un cop ja han començat els treballs entre Bescanó i Santa Llogaia, per completar definitivament tot el projecte de la MAT a la demarcació queda ara el ramal de Riudarenes (Selva). Aquesta línia sortirà del traçat dels 400 kV que s'endinsa a Girona procedent d'Osona i anirà a parar a una subestació situada al municipi selvatà. De moment, però, encara se n'està redactant el projecte.