Camioners: 'No volem passar per l'AP-7'

Camioners de tres patronals protesten per la prohibició i diuen que la N-II és segura

La decisió de prohibir el pas de camions de quatre o més eixos per l'N-II des de Maçanet de la Selva fins a la Jonquera ha aixecat ampolles entre els transportistes. La patronal gironina Asetrans s'ha mostrat crítica des del principi i ha anunciat que portarà la resolució del Servei Català del Trànsit als tribunals per tal d'impugnar-la.

Aquest matí, una altra patronal, Fenadismer (amb més de 32.000 associats a tot l'Estat) ha anunciat que seguirà els seus passos. "Aquesta decisió és un disbarat", ha assegurat el president, Julio Villaescusa. Aquesta patronal, que té uns 600 associats a la demarcació de Girona, considera que la millora de la seguretat a l'N-II l'estan pagant els camioners de la seva butxaca. A més, critica que amb el desviament de tots els tràilers a l'autopista es beneficia econòmicament la concessionària. Per això, consideren que les bonificacions d'entre un 35% i un 50% del preu del peatge són insuficients i reclamen una alternativa gratuïta.

Des de l'Astac Condal, el seu president, Evaristo Magaña, ha demanat a tots els camioners que guardin els tiquets dels peatges perquè, a més d'impugnar la mesura, després reclamaran que se'ls paguin danys i perjudicis mentre hagi estat en vigor.

Per denunciar aquesta situació, aquest matí -coincidint amb el primer dia d'aplicació de la mesura- els representants de les tres patronals han estat repartint uns fulletons informatius als camioners que paraven a fer benzina o a descansar a l'àrea de servei de l'AP-7 de Maçanet de la Selva. El lema de la campanya és: "Els transportistes ja paguem massa impostos. Pas lliure per l'N-II (Girona) o peatge gratuït a l'AP-7. No volem ni podem pagar més peatges".

Alguns dels camioners amb els que han parlat s'han assabentat de la mesura pels panells informatius que s'han situat tant a la nacional com a l'autopista els darrers dies. És el cas d'en Daniel, un camioner sevillà que viatja fins a Alemanya. "He començat a veure des de la sortida de Barcelona que anunciaven la prohibició i per això he decidit continuar per l'autopista, tot i que jo normalment aquest tram el feia per nacional", ha explicat. En Daniel no veu amb bons ulls aquesta prohibició de circulació perquè considera que l'N-II "està bé i no és tan perillosa". "Quan passem pels pobles reduïm velocitat i ja està. A nosaltres ens van bé anar per nacional perquè estalviem costos", ha dit.

"L'N-II no és tan insegura"

Pels representants de les patronals, el Govern ha justificat la mesura per la inseguretat de l'N-II. En canvi, per a ells, aquesta carretera és segura. "Jo no veig que aquí hi hagi una situació d'inseguretat major de la que hi pot haver a les carreteres de la resta de l'Estat", ha dit el president de Fenadismer, Julio Villaescusa.

El portaveu d'una altra associació, Evaristo Magaña -d'Astac Condal-, ha defensat que els camioners no provoquen accidents. "A la immensa majoria d'accidents els camions no hi tenen res a veure, la carretera està mal dissenyada i s'hauria de desdoblar", ha manifestat.

Villaescusa ha dit que els camioners "no són els culpables" dels dèficits en infraestructures i ha instat al govern estatal a millorar la carretera. "L'administració el que ha de fer és millorar l'N-II i no generar un nou problema que ens repercuteix directament a nosaltres", ha lamentat.

Vila celebra la mesura

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha celebrat aquest divendres l'entrada en vigor de la restricció de pas de camions de gran tonatge per l'N-II entre Maçanet de la Selva i la Jonquera. En una entrevista a 'Els matins' de TV3, Vila ha insistit en què es tracta d'una solució provisional per acabar amb la "injustícia" i els problemes de trànsit i d'accidentalitat que patien els veïns de la zona. El conseller ha recordat que la carretera és una de les més transitades de l'Estat i ha indicat que el Ministeri de Foment haurà d'executar finalment el desdoblament de l'N-II, un projecte que es podria reprendre en un termini d'entre 12 i 18 mesos, segons Vila.

El titular de Territori i Sostenibilitat ha agraït l'actuació de Foment, la concessionària Abertis i la Generalitat en trobar una solució, "tot i les dificultats". En aquest sentit, Vila ha recordat que els camions desviats de l'N-II tindran una bonificació d'entre el 50% i el 35% en el peatge de l'AP-7, a més de "l'estalvi en temps i combustible".


En aquest sentit, Vila ha reconegut que les bonificacions tindran costos pels contribuents, ja que Foment haurà d'aportar un màxim de dos milions d'euros i la Generalitat un màxim d'un milió d'euros, "en el pitjor dels casos". El conseller ha assenyalat que el cost per l'erari públic dependrà del nombre de camions que passin per l'AP-7. Així, les administracions aportaran menys diners com més camions passin per l'autopista, ja que Abertis percebrà més ingressos del peatge per l'augment de trànsit.