L'N-II ja està lliure del pas de camions

Els camioners tindran bonificacions d'entre un 35% i un 50% al peatge de l'AP-7

Les restriccions, que ja s'han començat a aplicar, s'estenen als 81 quilòmetres d'N-II que hi ha entre Maçanet de la Selva i la Jonquera. Amb l'objectiu de reduir la sinistralitat que arrossega la nacional i millorar-ne la fluïdesa, els camions han de fer servir obligatòriament l'AP-7.

Aquí, els transportistes tindran bonificacions de peatge que oscil·laran entre el 35% i el 50%. El primer percentatge s'aplicarà en el cas dels tràilers que facin tot el recorregut per l'autopista, i l'assumeix íntegrament Abertis. Pel què fa als descomptes del 50%, s'aplicaran en aquells moviments interns, i aquí la Generalitat i l'Estat faran aportacions per cobrir el 15% que no assumeix la concessionària.

A tots els trams de l'N-II on s'apliquen les restriccions, n'hi ha un on el trànsit de camions de gran tonatge està completament vetat: la travessera de Bàscara (l'únic punt on la carretera parteix un poble). A la resta de trams de l'N-II, es permet que els camions hi circulin només en casos puntuals i sempre, fent-hi el mínim trajecte imprescindible.

En concret, quan necessitin repostar, quan hagin de fer operacions de càrrega i descàrrega o quan necessitin passar per un tram de l'N-II per enllaçar amb un altra carretera (en el cas dels trànsits locals).

Aquells camioners que incompleixin les restriccions, s'enfronten a una multa de 500 euros. Amb l'agreujant, en aquells casos en què el transportista sigui estranger, que si no abonen la sanció a l'instant els Mossos d'Esquadra els hi immobilitzaran el vehicle.

El 93%, de quatre o més eixos

La Generalitat calcula que cada dia circulen 3.842 vehicles pesants per l'N-II entre Maçanet de la Selva i la Jonquera. D'aquests, 3.652 (un 93%) tenen quatre o més eixos.

Les estimacions que fa el Departament de Territori són que l'entrada en vigor de les restriccions permetrà desviar-ne 2.850 per l'autopista AP-7. Els 700 i escaig camions restants, són els que fan trànsits locals o bé utilitzen l'N-II com a via per enllaçar amb una altra (per exemple, aquells transportistes que vénen de França i han d'anar fins a Olot per la C-260).

Estudi de costos

El Departament de Territori i Sostenibilitat també ha fet un estudi de costos que demostra que, amb les bonificacions de peatge, els camioners no perdran diners havent de passar per l'AP-7. L'estudi s'ha centrat en analitzar les despeses i el temps que suposa per a un tràiler fer tot el recorregut entre Maçanet i la Jonquera per N-II o bé per AP-7.

Si es passa per autopista, es guanya fins a mitja hora de temps. Per contra, però, el sobrecost -tenint en compte el peatge- entre aquesta opció i l'N-II és de 4,40 euros.

Segons concreta el Departament, però, aquesta diferència ja s'anul·la amb la bonificació del 35% del peatge, que s'aplicarà per als camions que facin tot el recorregut per AP-7. En el cas d'aquells moviments interns, els descomptes s'enfilaran fins al 50%.

Des d'aquest dimecres i fins diumenge, la Generalitat també ha engegat una campanya informativa a peu d'N-II per informar els camioners de la mesura. En total, es repartiran fins a 50.000 tríptics i fulletons en sis idiomes a benzineres i àrees de servei de la nacional.