Una nova iniciativa uneix els museus gironins amb els cellers de la DO Empordà

Han programat per primera vegada un cicle de visites combinades amb tast de vins

La iniciativa "Beu-te el museu" és la nova campanya promocional que el Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona impulsa des dels clubs de màrqueting de Cultura i Identitat i la Ruta del Vi DO Empordà per promocionar de manera combinada l’oferta museística i l’enoturisme de la destinació de la Costa Brava entre el públic de proximitat durant la tardor.

El projecte fomenta la cooperació entre les entitats i  agents culturals i els empresaris vitivinícoles de la zona que desenvolupen una vessant turística i que treballen per proposar noves experiències i activitats als seus clients i visitants potencials. La iniciativa s’organitza fora de la temporada turística, i després de la verema, per atraure visitants més enllà dels períodes de vacances i ponts, i alhora estimular el sector per generar dinamisme econòmic amb productes i serveis de qualitat. La proposta es fixa com a repte captar el públic jove i es divulga àmpliament a través dels canals i les xarxes socials.

Aquesta iniciativa se suma a altres campanyes promocionals (els festivals Vívid, Som Cultura i Som Benestar), que l’entitat organitza durant l’any per desestacionalitzar la temporada, impulsar la cooperació entre subsectors i estimular la creació de nous productes i serveis de qualitat per a les destinacions de la Costa Brava i el Pirineu de Girona. 

El fil conductor de la iniciativa posa de manifest la interrelació dels espais museístics amb el món i sector vitivinícola local i dona com a resultat la creació d’una proposta turística inèdita, combinada i vivencial. Per part del sector cultural participen en les activitats l’Ecomuseu Farinera, el Museu de l’Empordà, el Museu d’Art de Girona, el Museu de la Pesca, el Castell Gala - Salvador Dalí, el Museu d’Arqueologia de Catalunya d’Empúries, el Museu d’Arqueologia de Catalunya d’Ullastret, el Terracota Museu, el Museu de la Mediterrània i l’Alfolí de la Sal. Per part del sector vitivinícola, hi participen els cellers de la DO Empordà Mas Vida, Empordàlia, Perelada, Vinyes d’Olivardots, Espelt Viticultors, Pere Guardiola, Mas Llunes, La Vinyeta, Mas Geli, Martín Faixó i Martí Fabra.

Cada activitat programada té una capacitat d’entre vint i trenta persones i un preu fix unitari de 20 euros. A partir de l’1 de setembre es posen a la venta tres-centes entrades que es poden adquirir a través de la plataforma de pagament.

Recuperació de visitants

Segons l’informe de les dades de control de visitants que el Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona du a terme anualment entre els cellers associats a la Ruta del Vi DO Empordà, des de l’any 2014 (en què hi havia 24 cellers associats) fins a l’exercici 2021 (amb 32 cellers) hi ha hagut un creixement del 33,81 % en el nombre de visitants als cellers que treballen en enoturisme a la Costa Brava.

S’ha de remarcar que en els primers cinc anys, entre el 2014 i el 2019, el creixement es va situar en el 58,56 %, però amb la irrupció de la crisi sanitària de la covid-19 es va aturar el creixement i, entre els anys 2019 i 2021, va caure el 15,61 %.

Pel que fa a l’evolució per mesos de visitants als cellers, s’observa una estacionalitat relacionada amb els períodes de vacances de l’estiu –en què la Costa Brava rep el nombre més alt de turistes–, Setmana Santa i festivitats com ara la Pasqua Granada, la Festa Nacional d’Espanya, Tots Sants, Dia de la Constitució i la Puríssima. Alhora, es pot atribuir al festival Vívid el repunt de visitants registrat al mes d’abril. Cal destacar que la destinació acull enoturistes durant tot l’any i que l’enoturisme fomenta la disseminació turística.

Finalment, l’informe sobre les dades de control de visitants dels cellers associats a la Ruta del Vi DO Empordà recull que la despesa de l’enoturista creix anualment des de l’any 2014. Actualment, la despesa mitjana per enoturista se situa en 41,14 euros, import que dobla la despesa de fa set anys, que era de 18 euros.