El comerç de proximitat busca a la xarxa fórmules per sobreviure

Una farmàcia de Girona obre un portal de venda a Internet

Els centres comercials i les grans empreses de venda per Internet han modificat els hàbits de consum. Aquesta tendència, lligada a una forta crisi econòmica, ha complicat molt les coses al comerç de barri. Una opció pal·liativa és començar a vendre per Internet més enllà dels límits del municipi, com ha fet una farmàcia de barri de Salt, que fa un bon balanç els quatre primers mesos de vendes en línia. També s'ha fixat en l'oportunitat que les TIC suposen per al comerç local la consultora catalana Vantage Group, que ofereix als ajuntaments aplicacions mòbils 'low cost' per dinamitzar els eixos comercials.

Aquestes eines s'encarreguen de donar a conèixer ofertes i promocions per tal d'atraure clients. Davant d'efectes de al crisi econòmica com els impagaments, una farmàcia del carrer Major de Salt (Gironès) va veure a Internet la manera d'arribar a molta gent a la qual amb el comerç tradicional no podia arribar. Jordi Corominas, enginyer informàtic i parella d'una farmacèutica, ha explicat que els quatre primers mesos de l'obertura del portal web Farmainstant.com "han estat súper esperançadors".

"De moment no és una font d'ingressos com per realment poder-se guanyar la vida però amb poc temps ja hem aconseguit cinc o sis comandes al dia i ja és un gran èxit", ha detallat Corominas, que espera que aquest any al venda en línia ja representi entre un 10 i un 15% de la facturació total de la farmàcia.

L'enginyer informàtic impulsor de Farmainstant.com considera que obrir el comerç de proximitat a la xarxa no és només una oportunitat sinó també una necessitat. "Si tens un comerç local al carrer Major de la teva ciutat arribes a la gent que passa per davant del teu negoci o viu a prop".

En canvi, Jordi Corominas explica que a través d'Internet arriben a tots els pobles de l'Estat i, de fet, Farmainstant.com es planteja obrir-se més endavant a l'estranger. Corominas explica que "tal com estan les coses, que és complicat que la gent compri" tots els comerços s'haurien d'estar "com a mínim" plantejar-se començar a vendre per Internet.

Una altra manera d'impulsar el comerç local és a través de les aplicacions mòbils que serveixen per fomentar l'activitat dels eixos comercials, que ja comencen a estendre's arreu dels país. A Figueres, per exemple, Comerç Figueres Associació ha creat l'aplicació 'Empohrda'. A través de diversos codis QR repartits pel municipi, els ciutadans poden accedir a informació actualitzada de comerços i punts d'interès turístics.

En una línia similar, la consultora catalana Vantage Group ha creat un esquelet d'aplicació que ofereix personalitzat als ajuntaments a un preu 'low cost', amb l'objectiu de facilitar que cada municipi pugui tenir la seva pròpia 'app'.

El director general de Vantage Group, Agustí Filomeno, ha explicat que de moment ja han adaptat l'aplicació a disset municipis, gairebé tots de la demarcació de Girona, com Puigcerdà i Santa Susanna, gràcies a un acord amb la Diputació.

Filomeno ha detallat que l'aplicació que desenvolupen, adaptada a totes les plataformes de telèfons intel·ligents, permet que "quan una persona vagi pel carrer tingui a les seves mans promocions i elements destacats que hi ha al municipi". Pots assabentar-te, per exemple, d'un descompte en una botiga de roba o conèixer un nou producte o servei que ofereix una empresa o comerç del poble en qüestió.

"Un eix comercial de qualsevol ciutat no deixa de ser un centre comercial obert", ha reflexionat Filomeno, que ha afegit que l'aplicació que ofereix la seva consultora permet que el petit comerç pugui comptar amb una tecnologia similar a la de les grans superfícies i "comptar amb un element més de competència positiva". Això és així perquè Vantage Group ven l'aplicació als ajuntaments i, d'aquesta manera, s'impulsa l'eix comercial de manera global.

A banda de potenciar el comerç local, les aplicacions creades per la consultora dirigida per Filomeno -basades en la filosofia del 'cloud computing'- ofereixen altra informació del municipi. S'hi pot consultar la història, els punts turístics, les notícies i una agenda de telèfons. Així mateix, l'aplicació també dóna la possibilitat d'enviar missatges als ajuntaments en la línia del concepte de participació ciutadana.