Acord perquè els camions de gran tonatge circulin per l'AP-7 en comptes de l'N-II

La mesura entrarà en vigor en un mes

Fa una setmana, el conseller de Territori i Sostenibilitat va anunciar durant una visita a Girona que treballaven amb Foment per aconseguir que els camions de gran tonatge i que fessin trajectes llargs passessin per l'autopista i no per l'N-II. Aquesta és una mesura que, segons va justificar el conseller, podia reduir la perillositat de la via a curt termini.

Una setmana després, fonts de Territori i Sostenibilitat han confirmat que aquest acord ja està tancat i que entrarà en vigor en el termini d'un mes. Ara bé, les dues parts encara han de perfilar alguns serrells.

Per una banda, Foment ha de tancar amb Abertis quines seran les bonificacions que s'apliquen als camions que estaran obligats a passar per l'autopista. L'Estat va incloure una partida addicional de 3 MEUR als Pressupostos Generals de l'Estat d'aquest 2013 per a aquest concepte. De moment tampoc es coneix encara a partir de quin tonatge s'aplicarà aquesta obligatorietat.

Per una altra banda, el Govern ha proposat a Foment que l'autopista pugui ser gratuïta per a aquests vehicles pesants durant les nits i en certes franges del dia. El conseller confia arribar a un acord amb el ministeri per concretar aquesta proposta.

Aquest mateix divendres, el portaveu adjunt de CiU al Congrés, Pere Macias, ha demanat a l'Estat que acceleri els tràmits i que en el termini de deu dies publiqui un decret pel qual aquesta prohibició entri en vigor. "CiU exigirà d'immediat aquest decret per fer possible aquesta prohibició i acabar amb aquest autèntic malson", ha manifestat Macias des de Ripoll.

En el primer mes de l'any, ja s'han registrat dues morts en accidents de trànsit a Vilamalla i Vilademuls. L'any 2012 es va tancar amb 15 persones mortes en accident a l'N-II al seu pas per les comarques gironines.