El passat 18 de desembre de 2020 es va inaugurar la primera fase de Circusland, el Palau Internacional de les Arts del Circ promogut per Circus Arts Foundation al cor de la Vila Comtal de Besalú. El dia escollit fou el del 99è aniversari del naixement del cèlebre pallasso rus Yuri Nikulin, un dels artistes més famosos de la història circense. Enguany, coincidint amb el centenari desenes de commemoracions s’estan programant a Rússia.
Aquell 18 de desembre també va ser el dia en què es va decretar el confinament comarcal, al que més endavant seguiria el municipal, que van comportar el tancament del nou equipament en bona part de dies dels mesos següents. Malgrat les restriccions viscudes i la pràctica desaparició de sortides escolars, d’excursions de tercera edat o de touroperació internacional, Circusland ha rebut en el seu primer any 32.537 visitants.
L’equipament ha comptat amb dues estrenes estiuenques amb molt bona acollida: en primer lloc la cocteleria FORMIDABLE emplaçat a la terrassa mirador de l’edifici i, més endavant, l’èxit de la nova producció NITS DE CIRC a l’agost muntant un circ sense sostre als Jardins del Molí, primer, al peu de Circusland, i, després dins la Ciutadella de Roses.
Una Quina molt singular
Per a commemorar l’any de la inauguració de Circusland, els promotors de l’equipament cultural han decidit festejar l’efemèride amb una activitat ben pròpia d’aquelles dates: una quina que, per a l’ocasió, tindrà un ambient ben circense.
Fins a tres atraccions internacionals s’intercalaran entre les 12 quines cantades. Es tracta del cèlebre malabarista Rafael de Carlos, una de les màximes figures del prestigiós Circ Nacional de Cuba i referència mundial en la seva disciplina; de l’enigmàtic faquir Testa capaç, d’entre altres fites inversemblants, d’aixecar una bombona de butà sostinguda per ganxos clavats a les parpelles i el jove guineà Papi Flex, el contorsionista extrem mereixedor d’un passi d’or a Got talent 2019.
D’altra banda els “lloros” de la quina, nom que reben tradicionalment els cantaires del joc, seran l’olotina Mariona Comellas, popular reportera dels informatius de Televisió de Catalunya; Merche Mar, la carismàtica vedette d’El Molino de Barcelona i Genís Matabosch, director i presentador del Festival Internacional del Circ Elefant d’Or de Girona. Els dies previs a la quina, el Pavelló municipal de l’U d’octubre de Besalú, l’espai que acollirà l’activitat es decorarà, entre altres elements, amb més de cinc mil banderins i sobre la seva pista s’hi instal·laran dos escenaris: un per a rebre els cantaires i l’altre, circular i al bell mig, per a les atraccions de circ.
Ja s’han venut més de 500 cartrons anticipadament a través del web www.QuinadelCirc.com, al telèfon 972 50 53 17 (tots els dies d’11 a 19h) i a la taquilla de Circusland (Plaça Prat de Sant Pere, 15 de Besalú, de dijous a diumenge, d’11h a 19h). El preu de cada cartró únic (vàlid per les 12 quines) varia depenent de la data que es comprin: fins a la vigília 14€ o el mateix dia 15€. Enmig dels premis tradicionals a les quines (des de paneres a pernils) se’n sortejaran d’altres com entrades per Circusland o el Gran Circ de Nadal; patinets elèctrics o, fins i tot un viatge per a dues persones a París per a poder assistir a una funció del llegendari Cirque d’Hiver Bouglione.
La Quina del Circ encetarà el calendari de quines nadalenques organitzades per algunes de les entitats de la Vila Comtal: just el dia abans s’haurà celebrat la “Besalú Comedy Quina”, igualment promoguda per Circus Arts Foundation, on els cantaires seran Toni Albà (en civil i caracteritzar de Rei emèrit) i el senyor Barragan que va fer popular el programa de la televisió “No te rías que es peor”. Els dies 25 i 26 de desembre i primer de gener se celebraran les quines organitzades pel Club Esportiu Besalú; el dia de Sant Esteve la del Centre d’esplai Sant Vicenç i, per últim, el dia de Reis la del Grup de Joves del municipi.
Un nou intent de Rècord Guinness
A només 2 dies de l’estrena de la vuitena edició del Gran Circ de Nadal, els acròbates vietnamites Giang Brothers, intentaran arrabassar el Rècord Guinness Mundial d’ascens en equilibri de cap a cap a l’escalinata de la Catedral de Girona que havien obtingut el desembre de 2016 però que els havia estat arrabassat pel Duo Vitalys del Perú l’octubre de 2018.
L’escalinata de la Catedral de Girona serà per tercera vegada l’escenari d’un dels reptes físics més exigents mai plantejats a la història de l’acrobàcia: els germans Giang intentaran batre el rècord d’ascens en equilibri de cap a cap (el portor sosté amb el cap el seu company en posició invertida mentre puja escales). Quan els Giang varen batre el rècord a Girona la seva proesa va registrar més de 10 milions de reproduccions a les xarxes i fou un dels elements de promoció de la ciutat més importants de l’any.
El gran repte precedirà les 9 representacions de la nova producció amb què Circus Arts Foundation celebra el seu desè aniversari: el Gran Circ de Nadal amb el millor circ sobre gel de la història. L’espectacle, creat exclusivament per a Girona, ja ha superat les 11.000 entrades venudes i en ell el Duo Giang Brothers estarà acompanyat d’altres 36 artistes internacionals i l’orquestra titular del prestigiós Cirque d’Hiver Bouglione de Paris sota la batuta de Pierre Pichaud.