El Logis Empordà generarà 200 MEUR d'inversió privada i 2.000 llocs de treball amb empreses com Amazon

Damià Calvet ha presentat la segona fase d'urbanització de l'espai

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha anunciat avui que el Logis Empordà generarà 200 milions d'euros (MEUR) d'inversió privada i 2.000 llocs de treball.

Així ho ha assegurat el conseller Damià Calvet, que ha presidit la presentació de la segona fase d'urbanització del gran centre per a la logística i la distribució del Far de l'Empordà (Alt Empordà).

Els treballs començaran el setembre vinent i es preveu que tinguin una durada d'uns deu mesos amb un pressupost de 5,7 MEUR. L'actuació permetrà que entre dotze i quinze empreses logístiques s'hi puguin instal·lar, entre elles Amazon, tal i com va avançar El Gerió Digital en exclusiva.

Per Calvet, es tracta d'una localització "estratègica" que afavorirà el desenvolupament del teixit empresarial de la comarca.

Quan finalitzin les obres, CIMALSA posarà al mercat més de 328.000 m2 addicionals de sòl logístic urbanitzat que permetrà la implantació d’entre dotze i quinze empreses logístiques. El conseller Calvet ha volgut posar en valor que aquestes empreses invertiran uns 200 milions d’euros i generaran uns 2.000 llocs de treball nous, un fet que suposa "un gran impuls i dinamització" de l’activitat econòmica de l’Alt Empordà.

També ha subratllat que es tracta d'una via per potenciar un sector econòmic "diferent al del turisme" que permeti "diversificar i enfortir" l'economia comarcal. En aquest sentit, s'ha referit a la situació generada per la pandèmia de la covid-19, la qual necessita generar "confiança" a les empreses que es volen instal·lar en aquest punt.

Inversió pública de 35 MEUR

La fase 1 del LOGIS Empordà consta de 163.000 m2 de parcel·la logística neta i es va executar entre els anys 2003 i 2006, amb una inversió total per part de CIMALSA de 24 MEUR. Actualment hi ha quatre empreses instal·lades, quatre parcel·les més estan venudes - algunes de les quals començaran a edificar-se de forma imminent - i una desena més es troben en fase de comercialització. Així, la urbanització de les dues fases juntament amb les actuacions addicionals sumen una inversió pública d'uns 35 MEUR.

Entre els eixos de l'actuació, el conseller de Territori ha volgut recordar el "compromís" amb el respecte pel medi natural i la conservació del paisatge de la zona. D'aquesta manera, seguint les determinacions de l'estudi d'impacte i integració paisatgística que s'ha realitzat, es farà un transplantament massiu d'oliveres existents per conservar el llegat agrari i el paisatge històric. També s'ha acordat tirar endavant la plantació de més de 600 espècies autòctones d'arbres a les zones verdes per tal de crear un encoixinat vegetal perimetral que faci de transició entre el sector i el sòl rústec que l'envolta.

Peça clau del Corredor Mediterrani

El Logis Empordà forma part del Hub intermodal el Far-Vilamalla, considerada una de les peces clau del Corredor Mediterrani. A més del centre de logística - de 73 hectàrees en total- componen aquest polígon la terminal ferroviària de Vilamalla (Alt Empordà) i el sector ce5 del Far d'Empordà, d'unes 59 hectàrees. La zona compta, doncs, amb una part destinada a ús logístic i una part destinada a la futura Terminal Ferroviària del Far d’Empordà, actualment en fase de desenvolupament del planejament urbanístic.

El projecte vol contribuir a la dinamització de l'economia sota un model ambientalment sostenible i és un projecte alineat amb els objectius de l'Agenda 2030. Així ho ha recordat Calvet, que ha volgut destacar que aquesta dinamització econòmica es veurà traduïda amb accions, per exemple, que "descarbonitzin la mobilitat". De fet, el projecte global del Hub Intermodal Far-Vilamalla té una previsió d'estalvi de més de 70.000 tones de CO2 per any.

Pel que fa a la terminal ferroviària, la Generalitat i ADIF estan desenvolupant coordinadament el projecte de connexió i implantació del doble ample de via. Aquest projecte, valorat en 12 MEUR, inclou també el perllongament de l'apartador actual fins a 800 metres i la construcció d'un segon apartador també de 800 metres per garantir una major versatilitat a l'explotació d'aquesta infraestructura.

Aposta per la logística

A la província de Girona, CIMALSA també gestiona el centre logístic CIM la Selva, ubicat al costat de l'aeroport de Girona-Costa Brava, que es troba completament urbanitzat i edificat, amb el 100% d'ocupació a les naus logístiques. Recentment, CIMALSA ha licitat les obres de construcció del Centre de Serveis i Innovació Tecnològica, un edifici d'uns 300 m2 ubicat en una parcel·la propietat de l'empresa pública per a la promoció d'activitats d'innovació i formació a transportistes.

"La logística suposa més del 13,7% del PIB de Catalunya", ha recordat Calvet, considerant que s'ha de crear les condicions perquè es pugui desenvolupar. En aquest sentit també s'han pronunciat els alcaldes del Far d'Empordà, Jaume Arnall, i de Vilamalla, Carles Álvarez, que han subratllat la "importància" d'un projecte d'aquesta envergadura a la zona. També han assegurat que els ajudarà a reactivar l'economia dels seus respectius pobles.