El concurs de concessió de la barca de Banyoles queda desert

El ple d'aquest dilluns haurà d'aprovar la modificació del redactat per poder convocar un nou concurs per la via d'urgència

Noguer ha explicat aquest dilluns que el concurs ha quedat desert per culpa de la situació econòmica però no pas per "falta de ganes" d'optar-hi. Segons ha explicat, unes set persones s'han interessat per al concurs -la majoria de fora- però el que els ha impedit poder presentar-s'hi han estat els 100.000 euros d'avançat en concepte de canon que es demanava al plec de clàusules. Una condició que ara, en el nou redactat, quedarà flexibilitzada, de manera que les empreses podran dir quina quantitat poden aportar. "I en funció del que aportin, tindran més o menys punts", assenyala Noguer, que afegeix que fins i tot es podrà concursar sense portar aquests diners en cas que cap dels interessats pugui fer-hi front.

Abaixen els 30 cèntims per bitllet per a la millora de l'estany

Aquest serà bàsicament la principal diferència del segon concurs, que es convocarà per la via d'urgència si el ple d'aquest vespre li dona el vist-i-plau. Un altre dels canvis que s'incorporen fan referència als 30 cèntims per bitllet que anaven destinats a la millora de l'espai públic i que ara passarà a ser d'un mínim de 15 cèntims però amb l'opció que sigui superior.

Cal recordar que l'estudi de viabilitat en què es basava la posada en marxa del servei, preveia una demanda anual d'entre 25.000 i 45.000 usuaris. De cada euro obtingut per cada passatger, 70 cèntims havien de servir per recuperar els 150.000 euros que l'Ajuntament va haver de pagar a l'anterior propietari de la barca, un empresari de Mallorca, mentre que els 30 cèntims restants anaven destinats a la millora de l'espai de l'estany.

Sobre aquest aspecte, l'alcalde ha insistit amb la idea que els diners per adquirir la barca no provindran dels impostos dels banyolins sinó dels passatgers que la utilitzin. Ara bé, sí que canviarà la previsió de l'amortització que s'havia fet inicialment, ja que en comptes d'amortitzar els 100.000 euros de cop, ara s'haurà de fer any a any i en funció del que hagi aportat inicialment l'empresa que obtingui la llicència. Es preveu que en comptes de setze anys, l'amortització s'allargui a disset anys, que és el temps que s'ha calculat que l'ajuntament podrà recuperar la inversió que va fer en adquirir la barca i amb un interés més elevat.

Entre la resta de condicions que es mantenen, hi ha el dipòsit de 20.000 euros que també s'haurà d'abonar al moment per cobrir possibles desperfectes un cop finalitzi el concurs, que serà de 4 anys i prorrogable a dos més.

Crítiques per a Junts per Banyoles

Noguer s'ha mostrat molt molest amb el grup de Junts per Banyoles a l'oposició, a qui ha acusat de ser "desllaial" amb la institució que representa, després que la setmana passada filtressin la informació als mitjans de que el concurs podia quedar desert. Aquesta qüestió, segons l'alcalde, es va tractar de forma confidencial i fora d'acta en una sessió informativa amb tots els grups, que Junts per Banyoles, va aprofitar per donar a conèixer en un "afany de protagonisme" i sense respectar les regles del joc. Nogué també els ha recriminat que no tinguessin en compte que fins a aquest dilluns el concurs seguia obert perquè podien arribar sol·licituds per correu certificat.

Un cop filtrada aquesta informació, Noguer ha reconegut haver-se se vist amb "l'obligació" d'aclarir-ho als mitjans abans que se celebrés el ple d'aquest vespre, que haurà de decidir si li dóna llum verd. El redactat per al primer concurs es va aprovar amb tots els vots de l'equip de govern (CiU) i el vot en contra de tota l'oposició -Junts per Banyoles, ICV i la CUP-, tot i que es va reconèixer que aquest era un servei necessari per a la ciutat.

Dos anys sense el servei turístic

El servei del catamarà juntament amb el lloguer de les barques de rem va quedar interrempout el juny del 2010 quan el propietari es va jubilar sense que s'hagués atorgat la llicència a través de concurs i sense haver arribat a un acord amb el consistori per a la seva compra. La barca 'Anna', però, no va marxar fins un any més tard, després de dos intents frustrats per problemes amb els permisos. L'embarcació va ser portada a Roses i no s'ha mogut d'allà perquè el seu nou propietari no va posar-la en marxa a Mallorca, després que el projecte empresarial no prosperés. El febrer passat aquest particular va arribar a un acord amb l'Ajuntament de Banyoles per a la seva compra.

Tal com ja es va anunciar, el catamarà tornarà de nou a l'estany amb una nova imatge i un canvi de nom, es dirà Tirona, recuperant el nom d'una antiga embarcació amb forma de cigne que va navegar per l'Estany a finals del segle XIX. Abans, però, s'haurà de posar a punt.