La Unitat Operativa de Mobilitat (UOM) dels Mossos d’Esquadra té identificats un centenar de lladres que actuen a l’AP-7, especialment al tram de les comarques gironines. El motiu és que els delinqüents troben que la gran afluència de cotxes i camions a l’àrea metropolitana de Barcelona els dificulta poder escapar i, per això, opten pel tram gironí.
El delicte més habitual és el furt a cotxes aturats a les benzineres o els anomenats ‘punxa rodes’, que fan creure a la víctima que té una avaria perquè aturi el vehicle. Amb la retirada dels peatges s’han incrementat els robatoris i els Mossos alerten que els lladres cada vegada estan més professionalitzats. De fet, actuen en grups de tres o quatre persones que canvien constantment.
Els robatoris a l’interior de vehicles a l’AP-7 són un dels delictes que més ha crescut darrerament. L’increment es deu, en gran part, a la retirada dels peatges, que ha fet augmentar molt el volum de trànsit a la principal via ràpida de Catalunya. Això ha atret l’atenció de bandes especialitzades que es dediquen a furtar aprofitant distraccions o enganys a les víctimes.
On més actuen és en els 91 quilòmetres de l’autopista que travessen les comarques gironines. El sergent Raül, responsable de la UOM, explica que és la primera demarcació que es troben els turistes que arriben a Catalunya i que, sovint, són ells —especialment les persones d’edat avançada— les principals víctimes dels ‘punxa rodes’.
Raül detalla que aquestes bandes estan molt organitzades per actuar amb rapidesa i evitar ser enxampades. Normalment, van en grups de tres o quatre: dues persones esperen dins un cotxe d’alta gamma llogat per donar imatge de confiança, mentre una altra fa de guaita des d’un pont o una àrea de servei. Quan detecten una víctima potencial, avisen els companys perquè la segueixin.
Durant la persecució, fan creure a la víctima que té una roda punxada per fer-la aturar al voral. “A vegades fins i tot es posen al davant i l’obliguen a frenar”, explica Raül. Un cop el vehicle s’ha aturat, un dels lladres distreu la víctima mentre l’altre s’emporta objectes de valor de l’interior del cotxe.
Quan aconsegueixen fugir amb el botí, una quarta persona els espera en una àrea de descans aïllada per recollir les bosses i evitar que la policia els trobi proves en cas que siguin interceptats.
A més, la UOM adverteix que també són habituals els furts a les benzineres. Els lladres —sovint els mateixos que després actuen com a ‘punxa rodes’— vigilen les víctimes mentre omplen el dipòsit i aprofiten un moment de distracció per entrar al vehicle i sostreure pertinences. En aquests casos, les càmeres de seguretat de les benzineres són clau per identificar matrícules i rostres.
Segons Raül, els lladres canvien sovint de membres per dificultar la feina policial. “Sempre procuren millorar i nosaltres hem d’estar atents al que fan”, remarca.
Altres delictes
A banda dels furts, l’increment de camions a l’AP-7 ha comportat un augment dels robatoris dels anomenats ‘taloners’. Aquestes bandes tallen les lones dels camions per veure quin tipus de càrrega transporten i, si els interessa, forcen la porta per endur-se el botí.
També s’ha detectat un augment dels robatoris de combustible per revendre’l il·legalment. En aquests casos, perforen el dipòsit del camió amb una broca i utilitzen una mànega connectada a una bomba per extreure la benzina sense fer soroll. Els Mossos sospiten que revenen el combustible a preu reduït.
9.000 litres de gasoil intervingut a Aiguaviva
El passat mes de juny, els Mossos van dur a terme una de les intervencions més importants de gasoil robat. Van detectar un home que furtava benzina de camions estacionats en àrees de servei mitjançant un sistema instal·lat en una camioneta amb capacitat per a 2.000 litres. El van sorprendre mentre robava entre 150 i 200 litres a un transportista.
Posteriorment, emmagatzemava el combustible en un aparcament entre Aiguaviva i Girona. En el registre conjunt amb la Guàrdia Civil, els agents van localitzar vehicles, remolcs i dipòsits amb capacitat d’entre 1.000 i 2.500 litres.

