Girona potenciarà la diversitat i la proximitat en la nova definició de les zones escolars a la ciutat

En els propers mesos s’elaborarà una única proposta consensuada

La regidora d’Educació de l’Ajuntament de Girona, Eva Palau, i el professor de la Universitat de Girona (UdG) i representant de l’equip redactor de l’informe, Quim Brugué, han explicat aquest dimarts a la tarda les línies principals del document 'Les zones escolars a Girona: un debat sobre la proximitat, capacitat d’elecció de centre educatiu i segregació escola'. Un estudi que va encarregar el consistori a l’Institut de Recerca Educativa de la UdG perquè servís com a base per al debat sobre la possible nova definició de les zones escolars a la ciutat de Girona.

Les conclusions del treball plantejaven quatre escenaris possibles basats en criteris com l’heterogeneïtat, la proximitat i la capacitat d’elecció de les famílies: el manteniment de les tres zones escolars actuals; la revisió d’aquestes tres zones; la creació d’una zona única, i fer un càlcul personalitzat.

Des del CEM s’ha treballat amb aquesta informació i s’han prioritzat dues propostes. Una d'elles és la de mantenir tres grans zones escolars predeterminades - com hi havia fins ara - però modificant-ne els límits actuals per tal de potenciar l’heterogeneïtat i la proximitat. En la segona es tractaria de fer càlculs a partir del lloc de residència, és a dir, apostar per una major fragmentació de les zones escolars i, per tant, per prioritzar el valor de la proximitat.

En aquest darrer cas, en lloc d’existir zones predeterminades, es construiria cada zona com un cercle de proximitat al voltant de l’habitatge de cada família. Segons ha explicat Palau, "tenim clar que volem una escola de proximitat, amb igualtat d’oportunitats entre nens i nenes i que reflecteixi la pluralitat que tenim a la nostra ciutat". La regidora d'Educació també ha subratllat que Girona "ha anat creixent en els últims anys" així doncs, possiblement, "les zones escolars s’han d’adaptar a les noves necessitats”.

Tot plegat després de recordar que "no es prendrà cap decisió" que no "estigui consensuada". Palau ha recordat que dins del CEM hi ha una gran pluralitat de persones implicades en el projecte educatiu de la ciutat i que, per això, "s'està fent un debat intern". En les properes setmanes es presentarà una única proposta consensuada que s’aprovarà al Plenari del CEM.

A més, la proposta es preveu incloure en el Pacte contra la Segregació Escolar de Girona. Un document que inclourà no només la nova proposta de zones escolars, sinó també altres mesures en l’àmbit educatiu per portar a terme al municipi en els propers anys. La nova proposta de zonificació escolar es traslladarà també al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i es preveu que, si s’escau, es pugui començar a implementar a partir del curs 2021-2022.