Les mentides del 'Trending Topic' mundial

Des de fa mesos que escolto molts programes de televisió i ràdio que es vanaglorien que la seva etiqueta (o hashtag) ha esdevingut Trending Topic mundial. L'única pega és que no és veritat.

Tots aquests periodistes, els quals òbviament no han fet mai una sola classe sobre xarxes socials, són víctimes del "nou" algoritme de Twitter anomenat "tailored trends" i que s'utilitza per defecte. Què significa això? Doncs que des del juny de 2012 (sí amics, ha plogut molt, ja ho haurien de saber a hores d'ara), la xarxa social de microblogging mostra els trending topics en base a la teva ubicació i la gent que segueixes.

Aleshores, no és cert que #NeuRAC1 ha estat trending topic mundial com ha dit Jordi Basté aquest matí en antena? Doncs no. Només és TT mundial al client de Twitter de la seva compta o dels seus redactors.

Com pot ser? Doncs senzillament calcula què s'està piulant al teu entorn i què piulen la gent que segueixes. A partir d'aquí realitza un càlcul matemàtic i situa l'etiqueta com a TT a Espanya o, el més alarmant, TT mundial.

Com es pot saber quins són els TT a nivell mundial de debò? Existeixen alguns webs que resolen aquest dubte, com per exemple What the Trend? (Que vindria a fer un joc de paraules amb What the fuck, que ara no traduiré per raons òbvies). Durant la redacció d'aquesta entrada, era TT mundial #10MillonesDeCriaturitas i a Espanya #ChiringuitoCristiano (sí, així de trist).

Per veure com de difícil és arribar a ser TT mundial només cal posar d'exemple l'atemptat a París de setmanes enrere. L'etiqueta #JeSuisCharlie només va assolir la categoria de TT mundial durant una hora i 15 minuts.