El Govern proposa que la nova variant de les Preses tingui un fals túnel de 500 metres

El cost total seria de 89 milions d'euros

El Diari Oficial de la Generalitat publica aquest dimecres l'anunci d'informació pública de l'estudi informatiu i de l'estudi d'impacte ambiental de la variant de les Preses – la Vall d'en Bas (Garrotxa) que connectarà l'eix de Bracons (C-37) amb la futura variant d'Olot. L'objectiu d'aquests treballs és evitar el trànsit actual per l'interior dels nuclis de població, sobretot el pas de camions.
Segons informa el Departament de Territori i Sostenibilitat, les alternatives de traçat plantejades als estudis són fruit del treball efectuat a partir dels acords generals a què van arribar la Generalitat i els ajuntaments d'Olot, Les Preses i la Vall d’en Bas.

El traçat discorre per l'oest del nucli de les Preses i en paral·lel al riu Fluvià pel seu marge dret. Una opció que, segons el Departament, evita "al màxim l'afectació al territori, al paisatge i al sòl agrícola" i respecta "la qualitat de vida del veïnat". La variant projectada té un carril per sentit de la circulació i s'inicia aproximadament al punt quilomètric 171,6 de la carretera C-37 (a l'altura de Can Trona).
 
Després d'analitzar diverses alternatives de traçat, segons Territori els estudis consideren com a escollida l'opció d'una variant de 5,4 quilòmetres de longitud, que s'inicia amb un sistema de rotondes i els ramals corresponents per resoldre l'enllaç amb les carreteres C-37, C-63, C-152 i GIV-5273. A continuació, es preveu un tram en fals túnel d'uns 500 metres de longitud "per afavorir la integració de la nova infraestructura en l'entorn". Sobre aquest àmbit cobert, l'estudi inclou la previsió de fer-hi un futur parc o equipament en coordinació amb l'ajuntament de la Vall d'en Bas. Es calcula que executar aquesta alternativa comporta una inversió de 89 MEUR.

Els estudis analitzen una segona alternativa, que difereix de la primera en el seu punt d'inici; en aquest cas, se situa passada la rotonda actual on conflueixen la C-37, C-63 i C-152 i preveu un encreuament en T per accedir a la GIV-5273 i dues vies col·lectores per accedir a les finques confrontants i al polígon industrial de la Serra. La inversió estimada per aquesta opció és de 74 MEUR.

També preveuen la possibilitat que el desenvolupament de la variant es dugui a terme per fases, de manera que, en una primera etapa, es podria executar la segona alternativa, i posteriorment, quan es considerés necessari, l'alternativa primera. D'aquesta manera, segons Territori, es configura una variant per millorar la fluïdesa del trànsit en aquest àmbit des d'un primer moment, i, amb posterioritat, quan es considerés necessari, es completaria amb la resta d'actuació, per donar continuïtat sense passar per rotondes a la calçada principal de l’eix Bracons-Olot.

Finalment, els estudis també analitzen dues opcions més de traçat, que no preveuen l'execució del tram en fals túnel.
 
Segons Territori, totes les alternatives estudiades es basen en criteris a tenir en compte als àmbits sud, central i nord. Al sud, que des de la carretera existent (C-152), hi hagi dues noves connexions, una a l'àmbit de l'actual rotonda amb la C-63 i l'altra més propera al nucli de les Preses, per permetre tots els moviments.

A l'àmbit central, la variant discorrerà per l'àrea entre el nucli habitat i el riu, amb l'objectiu de respectar la qualitat paisatgística d'aquest espai.

Finalment, a la zona nord, la voluntat del Departament ha estat "minimitzar l'ocupació". Així, la variant discorrerà a prop de la via verda Olot-Girona-Sant Feliu de Guíxols (Ruta del Carrilet), de manera que les infraestructures ocuparan un mateix àmbit, fins a enllaçar amb el futur túnel de la serra de la Pinya (variant Olot).