L'Estat adjudica provisionalment a dos dies de les eleccions el desdoblament d'un tram de l'N-II

Les empreses han presentat pressupostos per sota del preu de licitació i això obliga a revisar el procés

Les obres del tram Sils-Caldes de l'N-II estan aturades des del juliol del 2009 quan una de les dues empreses que formava part de la Unió Temporal d'Empreses (UTE) a la qual s'havia adjudicat l'obra va fer fallida. Dos anys més tard, aquest mes de juliol, el Ministeri de Foment va publicar la licitació d'aquest mateix tram, de 6,6 quilòmetres, amb la previsió d'iniciar les obres a final d'any i tenir-les acabades a mitjan 2013, ja que el període d'execució és de 20 mesos.

Les obres es van licitar per gairebé 39 MEUR i Foment va especificar que l'empresa adjudicatària també hauria de deixar preparada la via per a una futura ampliació a tres carrils i fer els enllaços a les Mallorquines i Caldes de Malavella.

Des que es van aturar les obres, aquest és un dels trams que encara conserva ponts a mig fer, terres remogudes on s'acumula l'aigua quan plou, línies grogues provisionals que s'han quasi esborrat i ferm irregular. Una situació que ha convertit aquest tram en un dels punts negres de la xarxa viària gironina. Sense anar més lluny, aquest mateix divendres hi ha hagut un xoc frontal entre un turisme i una caravana a l'altura de Sils.

Adjudicació in extremis

Quan falten dos dies per a les eleccions general, s'ha fet públic que l'Estat ha adjudicat provisionalment aquest tram de 6,6 quilòmetres. L'adjudicació, que s'ha fet a l'empresa Acciona, no és definitiva i s'haurà de revisar el procés. Això ve provocat perquè les empreses han presentat pressupostos a la baixa -per sota el preu de licitació de 39 MEUR- i el Ministeri de Foment ha d'estudiar-los bé. L'objectiu és evitar que, com ja ha passat anteriorment al tram Sils-Maçanet, un possible encariment de l'obra forci l'empresa adjudicatària a abandonar l'obra.

Quan es va conèixer la licitació de les obres, aquest estiu, el diputat socialista Àlex Sáez (ara candidat del PSC per Girona a les eleccions generals) va assegurar que les obres començarien abans de finals d'any. En aquell moment, el diputat de CiU Jordi Xuclà ja va alertat que el procés no podia ser tant ràpid i que, com a mínim, caldria esperar sis mesos per veure les màquines treballant en aquest tram.

Després de trascendir l'adjudicació provisional, el candidat del PSC ha declinat fer declaracions. Per la seva banda, el candidat de CiU, Jordi Xuclà, ha afirmat que el PSC ha incomplert "una vegada més la seva paraula" ja que, segons argumenta, les obres no començaran quan havia dit. A més, ha criticat que l'anunci arribi a poques hores de les eleccions. "Aquesta notícia hauria d'haver-se donat fa set anys i no ara; és una nova entrega de la confusió dels socialistes en els segons de descompte d'una legislatura agònica", ha manifestat.

Un desdoblament que no arriba

De totes maneres, el tram entre Caldes de Malavella i Sils de l'N-II és només una pota dels greuges que arrossega aquesta carretera al sud de la demarcació. Les altres dues són el Sils-Maçanet, on l'obra també està aturada des de fa un any i mig perquè l'empresa va abandonar-la per un encariment del projecte, i el Maçanet-Tordera. Per a aquests dos trams encara no hi ha una data marcada per tirar endavant el projecte. La intenció de l'Estat és que els treballs de la futura A-2 aquí es puguin executar mitjançant un acord de col·laboració publicoprivat.

En el tram nord, Foment també va aturar l'estiu del 2010 el tram Medinyà-Orriols quan ja s'havien començat les obres. El ministeri va incloure aquest tram de l'N-II en el paquet de projectes que s'aturaven a tot l'Estat per estalviar en infraestructures.

Fins el moment, l'Estat només s'ha desdoblat el tram Fornells de la Selva-Caldes de Malavella d'aquesta carretera. L'obra es va inaugurar el desembre del 2007, amb Magdalena Àlvarez com a ministra del ram. Foment va tardar quatre anys en fer unes obres que van costar 48,5 MEUR.