Ryanair haurà de transportar entre 3 i 4 milions de passatgers a Girona per obtenir ajudes

Recoder detalla que les institucions públiques aportaran 5,8 milions d'euros anuals per a totes les aerolínies

Després de mesos de negociacions entre Govern i companyia, aquest dimecres el conseller de Territori i Sostenibilitat ha comparegut per explicar els termes de l'acord que han tancat amb Ryanair per mantenir-se a Girona i recuperar l'activitat a Reus. Recoder ha qualificat l'acord "d'estable i amb garanties" i ha dit que s'ha fet un "pas de gegant" perquè l'acord fixa la presència de Ryanair a aquests dos aeroports durant els cinc propers anys.

En el cas de l'Aeroport de Girona, la companyia havia reduït l'activitat la passada temporada d'estiu després que el Govern de CiU no hagués donat per bo el preacord que Ryanair havia signat amb l'anterior executiu. Aquest hivern, la davallada de l'activitat s'havia reduït a la meitat, amb 23 destinacions. Finalment, amb l'acord establert entre les dues parts, s'estableix una recuperació "progressiva" de l'activitat a partir de la temporada d'estiu del 2012 (que començarà a l'abril) i Ryanair es compromet a transportar de 3 a 4 milions de passatgers des de l'aeroport de Vilobí d'Onyar.

El conseller no ha aportat detalls sobre els aspectes econòmics del conveni i ha dit que la companyia ha demanat que aquestes dades siguin "confidencials". Ara bé, sí ha explicat que les institucions públiques -Generalitat, Diputació de Girona i, per primera vegada, també l'Ajuntament de Girona- aportaran 5,8 MEUR anuals d'ajudes per a totes les companyies que volen des de l'aeroport gironí. Pràcticament la totalitat d'aquest import anirà a parar a Ryanair ja que és la companyia que té més activitat a l'aeroport. Recoder també ha aprofitat per anunciar que a partir de l'abril es reprendrà la connexió amb Moscou que Transaero va començar a operar aquest estiu. El conseller tampoc ha concretat la part que aportarà el sector privat, amb el qual s'està negociant per acabar de conèixer quins diners hi poden posar. De totes maneres, el conseller ha afirmat que els termes econòmics de l'acord "encaixen en les limitacions pressupostàries que té el Govern".

Recoder ha destacat que es crearà una comissió de seguiment formada per representants de les institucions públiques (Generalitat, Diputació i Ajuntament de Girona) i també amb presència dels agents del món privat involucrats en la promoció de l'aeroport on, de manera periòdica, s'anirà revisant el nivell de compliment de l'acord. El director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, ha avançat que la comissió es podria reunir cada tres o cinc mesos i que la companyia Ryanair hi assistirà. Serà doncs en aquestes trobades que Ryanair podrà exposar quines són les rutes que vol potenciar, quines connexions no li són rendibles o quines modificacions vol fer- Font ha argumentat que se seguiran "criteris econòmics" per establir qualsevol canvi en la programació de vols i que el Govern n'haurà d'estar al corrent. El Govern ha demanat ja a la companyia que impulsi noves rutes amb Finlàndia (ja s'ha anunciat una connexió amb Turku a partir de l'abril), Noruega i Suècia i també s'ha acordat recuperar el vol Girona-Madrid, molt reivindicat pel territori i que Ryanair va decidir cancel·lar.

El conseller ha estat taxatiu i ha dit que si Ryanair no compleix els acords que s'han establert no cobrarà ajudes que, a partir d'ara, es pagaran mes a mes. De fet, el Govern manté que no està pagant a la companyia les ajudes d'aquest mes de novembre i desembre perquè Ryanair ha incomplert el conveni vigent fins a finals del 2011.

Possibilitat de fer un hangar i un hotel

Durant les negociacions amb la companyia, el Govern havia demanat a Ryanair alguns compromisos que demostressis la voluntat d'arrelar-se al territori. Per això, ja s'havia posat sobre la taula que la companyia pogués construir un hangar en terrenys d'Aena o també la possibilitat de fer un hotel o una escola per formar auxiliars de vol. El conseller de Territori i Sostenibilitat ha avançat la intenció de Ryanair de fer un hangar de manteniment d'avions a Girona. Per Recoder, aquesta decisió significa que Ryanair "deixa d'estar de lloguer a Girona i hi compra casa". El conseller ha explicat que els terrenys on s'hauria de construir el magatzem cobert per a avions són propietat d'Aena i que, per tant, serà la gestora aeroportuària la que haurà de "beneir" l'acord. També ha avançat però que han mantingut converses amb el director de l'aeroport, Lluís Sala, que s'hauria mostrar favorable a tirar endavant el projecte.

D'altra banda, Recoder també ha explicat que Ryanair "té la voluntat" de fer un hotel a uns terrenys pròxims a l'aeroport i que aquesta decisió "es concretarà properament". "És un símbol de manifestació de permanencia al territori", ha valorat Recoder. Totes les cessions de terreny a Ryanair seran gratuïtes.

Demanen a Aena que congeli taxes

Ryanair ha fet públic l'acord amb el Govern a través d'un comunicat de premsa on especifica que els acords per a Reus i Girona estan supeditats a què Aena no apugi les taxes en aquests aeroports. Ryanair assegura que les taxes en aquests dos aeroports "ja són prou elevades" i alerta que els convenis es poden cancel·lar si Aena augmenta les taxes.

En aquest sentit, el conseller de Territori i Sostenibilitat ha demanat al Ministeri de Foment que "estigui a l'alçada" i mantingui congelades les taxes en aquests dos aeroports. "Nosaltres ens hem implicat en la promoció de l'aeroport ara cal que Aena també ho faci i digui simplement que no vol guanyar més diners amb Girona a través de les taxes, que ja n'ha guanyat prou", ha declarat Recoder. El director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, ha explicat que, a diferència d'anteriors convenis, la Generalitat ha dit que no pagaria a Ryanair els costos provocats per les oscil·lacions de taxes i, per tant, que el nou conveni per a cinc anys no inclou cap clàusula en aquest sentit. El Govern entén que és "il·legal" pagar a Ryanair per les taxes ja que són impostos que fixa una altra empresa pública. És per això, doncs, que Ryanair s'ha mostrat taxatiu amb el tema de les taxes i ha assegurat que marxarà si s'apugen.

Onze mesos de negociacions

Els representants de les institucions implicades en les negociacions amb Ryanair, amb el conseller al capdavant, han comparegut per explicar els termes de l'acord i per felicitar-se que, onze mesos després d'iniciar les negociacions, s'ha tancat un acord satisfactori. "Hem hagut d'aguantar la pressió perquè hem estat víctimes de certa demagògia però hem resistit perquè sabíem que l'objectiu valia la pena", ha assenyalat Recoder, que assegura que el procés de negociació s'ha dut amb "discreció". "No volíem que l'acord amb Ryanair es basés en una simple subvenció, això és una fórmula del passat que s'ha demostrat que té limitacions", ha manifestat el conseller.

Ryanair té actualment un conveni en vigor a Girona que estableix que rep 3,9 MEUR anuals per transportar quatre milions de passatgers. Aquests termes s'han incomplert aquesta temporada d'hivern i, per tant, el Govern no ingressarà la part proporcional dels ajuts dels mesos de novembre i desembre. L'anterior Govern, amb el secretari de Mobilitat, Manel Nadal, al capdavant de les negociacions, es va tancar un preacord on s'establia que la companyia cobraria 7,5 MEUR anuals i també que se'ls compensaria amb 4 MEUR més en concepte de taxes. En total, se'ls oferia 11,5 MEUR de subvenció per al compromís de dur quatre milions de passatgers. Amb l'entrada de l'executiu de CiU, el Govern va aturar aquest preacord perquè va argumentar que havia d'estudiar les disponibilitats pressupostàries. Aquesta decisió no va agradar Ryanair que va començar a anunciar retallades de vols si no s'aprovava la declaració d'intencions pactada amb els socialistes.

A l'estiu, el Govern va fer una oferta de 7,5 MEUR anuals més la possibilitat de construir un hangar, un hotel i una escola de personal de vol. La companyia va contraatacar demanant 15 MEUR per portar tres milions de passatgers, un extrem que el Govern es va negar a acceptar. Finalment, s'ha aconseguit arribar a un acord que, des de la Generalitat, s'explica que és "dinàmic" i que es podrà revisar segons el funcionament de les rutes i el comportament del mercat turístic. En termes econòmics, transcendeix que les administracions públiques aporten 5,8 MEUR anuals per a totes les companyies que operen des de Girona, malgrat que Ryanair és la que acumula la gran part dels vols.